Örmény Közszolgálati Televízió

Az Örmény Közszolgálati Televízió (örményül: Հայաստանի Հանրային Հեռուստաընկերություն / Hayastani Hanrayin Herrustaynkerut’yun, röviden: 1TV, ARMTV vagy APMTV) Örményország állami televíziója, amely 1956-ban kezdte meg közvetítését.

Örmény Közszolgálati Televízió
Armenian Public TV logo (2021).svg
Adatok
Indulás 1956
Felbontás 720p HDTV
Ország  Örményország
Vételi terület Örmény Köztársaság
Székhely Jereván
Hivatalos oldal

TörténeteSzerkesztés

Korai évekSzerkesztés

Az Örményország közszolgálati televíziója 1955. szeptember 5-re nyúlik vissza, amikor a Szovjetunió minisztertanácsa úgy határozott, hogy 27 műsorközpontot és öt adóállomást épít fel az uniós köztársaságokban. 1956. november 29-én, Örményország szovjetizálódásának időpontjában, az örmény televízió első műsorát sugározták.

Az örmény televízió hivatalos megnyitására 1957. február 9-én került sor, amikor műsorok jelentek meg. Később ugyanabban az évben, augusztus 6-án került sor az első hírműsor sugárzására, melynek A Hét Hírei nevet adták. A hírműsor eleinte nem volt időszakos, ám 1958. februárjától a hírműsor azzá vált, amelynek eredményeként létrehozták a hírszerkesztő hivatalt.

Az Állami Bizottság 1957. október 13-án a rádión és a televíziós programokon keresztül megalkották az Örmény Szovjet Szocialista Köztársaság Miniszteri Tanácsát. Az 1970. decemberében kiadott rendelet utasítására az Állami Bizottságot átnevezték Szövetségi Unió Republikánus Állami Bizottsága televízió- és rádióadási bizottságává.

1973. márciusában a televíziós állomás megkezdte a színes átvitelre való átállás előkészületeit. Ennek a folyamatnak a megkezdése érdekében színes mobil állomásokat, TV-gyártói laboratóriumokat és videó felvevő egységeket szereztek be. 1973. május 1-jén az állomás elkészítette első színátvitelét a Lenin tértől a májusi felvonulásról. A színes programokat eleinte az ország nagy ünnepségeiről, koncertjeiről és sporteseményeiről közvetítették. 1978-tól kezdve az első és a második örmény csatorna műsorainak kb. 50%-a színes volt. 1973. augusztusától kezdve adták le az első videófelvételeket, amelyek 1978-ban a műsorok 70%-át tették ki.

1977. novemberében egy új 311,7 méter magas televíziós tornyot állítottak fel, valamint az "Orbita-2"-t egy űrkommunikációs állomást, amely a Központi Televízió második csatorna műsorait átvitte Moszkvából. 1978-ban lehetővé vált Örményország-szerte a Központi Televízió negyedik csatornájának megtekintése.

1990-től napjainkigSzerkesztés

Mivel a politikai hatalom 1990-ben megváltozott, Vazgen Manukyan, akkori miniszterelnök, Henrik Hovhannisyan-t, kinevezte a Televízió- és Rádióműsorok nem kommunista állami osztályának vezetőjévé. Ő kezdte meg az örmény televízió reformját, mind tartalmi, mind szerkezeti szempontokból. Ezeket a változásokat a Kharabagh Szabadságmozgalom helyzetének és a Szovjetunió felbomlásának megfelelése céljából készítették.

Örményország 1991. szeptember 21-én nyilvánította függetlenségét. Egy hónappal később az ország elnöke aláírta a tömegkommunikációról szóló törvényt. Az országnak először volt lehetősége az információs rendszereket fejleszteni szabad és kedvező környezetben. Az örmény televízióban a szólásszabadság és a tiszta nemzeti propagandája uralkodott.

Az ország gazdasági válsága súlyosan befolyásolta a Nemzeti Televízió működését. Jelentősen csökkent a kapacitás, és csökkent a nézők száma. Az 1993. novemberi és decemberi adatok szerint a TV nézők statisztikája 27,4% volt.

1996. novemberében az örmény televízió 40. évfordulóját különböző fesztiválokkal ünnepelték. A nemzeti televízió továbbra is nagy nehézségekkel őrizte meg azt, amit az előző években teremtettek. A műsorok nagy részét szórakoztató és komédia programok alkották.

1996-ban az örmény televízió második csatornáján különálló műsorok lett. Robert Mavisakalyan-t kinevezték a Nork televízió igazgatójává. Rövid idő alatt a "Nork" képes volt felhívni a közönség nagy részének figyelmét.

Az Örmény Köztársaságnak a televízióról és a rádióról szóló, 2000-től hatályos törvénye szerint a közszolgálati televízió az összes programját és filmjét 2005. január 1-jétől örmény nyelven kell sugároznia. A közszolgálati televízió már a törvény elfogadása előtt megkezdte a műsorok örményre történő fordítását. Létrejött egy speciális akusztikus és filmvágó berendezéssel felszerelt fordítóstúdió is.

Új utak és kilátások nyíltak az örmény közszolgálat számára 2005-ben, hiszen a közszolgálati televíziót és rádiót az Európai Műsorszórók Uniója (EBU) teljes jogú és egyenlő tagjaiként ismerték el az Európai Rádióközvetítők Szövetségének 56. Közgyűlésén, Dubrovnikban, július 7-én és július 8-án. Az EBU aktív tagjává válva Örményország megszerezte a jogot, hogy részt vegyen az Eurovíziós Dalfesztiválon és a Junior Eurovíziós Dalfesztiválon. [1] Később, 2010-ben, az országnak sikerült megnyerni a gyermek versenyt, így a következő évi dalfesztivált az ország fővárosában, Jerevánban rendezték meg.[2][3]

JegyzetSzerkesztés

  1. Encyclopedia of the First, 2007. május 4. [2007. április 5-i dátummal az eredetiből archiválva].
  2. ARMENIA WINS 8TH JUNIOR EUROVISION SONG CONTEST!. (Hozzáférés: 2010. november 20.)
  3. Armenia to host Junior Eurovision in 2011. (Hozzáférés: 2011. január 18.)

További információkSzerkesztés