Főmenü megnyitása

Das Erste (magyarul: Az Első) a német ARD regionális közszolgálati médiumokat tömörítő társaság országos főadója.

Das Erste
Das Erste 2014.svg
Adatok
Indulás 1950. július 12. (Kísérleti adások), 1952. december 25. (Rendszeres adások)
Társaság ARD
Tulajdonos ARD
Felbontás HDTV
Nézettség11,6% (3 éven felüli lakosság) (2015)[2]
Ország Németország
Székhely München
Társadók Kika, Phoenix , tagesschau24, Arte
Hivatalos oldal

Tartalomjegyzék

TörténeteSzerkesztés

  • 1950. július 12.: Megkezdődnek a kísérleti adások Hamburgban, ahol a csatorna még NWDR-Fernsehen (Északnyugatnémet Rádió és Televízió) néven sugároz.
  • 1952. november: Elindul a csatornán a Tagesschau hírműsor.
  • 1952. december 25.: Elindulnak a rendszeres adások.
  • 1953: II. Erzsébet királynővé koronázását közvetítette a csatorna, és ekkor már 4 millió háztartásban volt televíziókészülék.[3]
  • 1954 pünkösdvasárnapja: Először sugároz a csatorna eurovíziós rendszerben.
  • 1956. október 1.: Napi kiadással jelentkezik a csatorna híradója, a Tagesschau
  • 1961: Elindul az ARD kettes programmja, amely 1963-ban a ZDF megszületésével és beindulásával megszűnik.
  • 1961. szeptember: az ARD elindította a délelőtti műsorát az NDK számára, amit 1966-tól a ZDF-fel közösen készítenek.
  • 1967. augusztus 25.: a Nyugat-Berlinben megrendezett Internationale Funkausstellungen (Nemzetközi Televíziós Vásár) keretében megkezdődött a színes műsorok sugárzása az NSZK területén.
  • 1978: Elindul a csatorna hírháttér és politikai magazin műsora, a Tagesthemen, amit a Tagesschau szerkesztősége készített mindennap.[4]
  • 1984. október 1.: Erstes Deutsches Fernsehen helyett ARD lesz a csatorna neve.
  • 1985: Elindul a Lindenstraße című heti szappanopera, amely az első az NSZK történelmében, a sorozatot a WDR gyártja.
  • 1990. december 14.: A két német állam, az NSZK és az NDK újraegyesítésével az egykori DFF NDK-televízió frekvenciáit az ARD kapja meg. 1992-re az egykori NDK területére kiterjesztik az MDR (Mitteldeutscher Rundfunk) vételi körzetét és létrehozzák az ORB regionális közmédiumot, amely 2003 óta RBB (Rundfunk Berlin-Brandenburg) néven működik.
  • 1992: Elindul a Marienhof című heti sorozat, ami 1995 és 2011-es megszűnése között napi sorozat volt. A sorozatot a müncheni Bavaria Film gyártotta.
  • 1995: Elindult a Verbotene Liebe című esti főműsoridős szappanopera, amely 2015-ig volt adásban.

Csatorna logóiSzerkesztés

Jelenlegi logókSzerkesztés

Egykori logókSzerkesztés

MűsorokSzerkesztés

A Das Erste az ARD regionális közmédiumainak műsorait veszi át és sugározza országosan őket.

Jelenleg futó műsorokSzerkesztés

HírműsorokSzerkesztés

Műsor neve Adás év Gyártó regionális közmédium neve Megjegyzések
Hírműsorok
tagesschau 1952 óta NDR Minden regionális közmédium sugározza az MDR Fernsehen-t kivéve
tagesthemen 1978 óta NDR
Bericht aus Berlin (Hírek Berlinből) 1963 óta Közös műsor A műsor a Bundestag üléseiről tudósít és a kormánnyal foglalkozik, 19631999 között Bericht aus Bonn néven volt a műsor, mert addig a német törvényhozás Bonnban működött.
ARD-Brennpunkt (ARD-Középpontban) 1971 óta változó
Börse vor acht 2000 óta HR Tőzsdei hírek, amelyben a frankfurti tőzsdéről jelentkeznek.
Politikai magazin műsorok
FAKT 1992 óta MDR Politikai-közéleti műsor
Kontraste 1968 óta RBB Politikai vitaműsor
Monitor 1965 óta WDR
Panorama 1961 óta NDR
Report Mainz 1966 óta SWR Mainzból jelentkező műsor.
Report München 1962 óta BR
Weltspiegel 1963 óta NDR, WDR, SWR, BR

JegyzetekSzerkesztés

  1. Sat.1 legt zu, Das Erste mit Tief, RTL und ZDF vorn. (Hozzáférés: 2017. április 23.)
  2. [1]
  3. Jahresrückblick 1953Fernsehsender erobern die Republik. (Hozzáférés: 2017. április 23.)
  4. 90 Jahre Rundfunk in Norddeutschland. (Hozzáférés: 2017. április 23.)

ForrásokSzerkesztés