Főmenü megnyitása

Liszkay Gábor

ügyvéd; újságíró

Liszkay Gábor (Debrecen, 1956. –) magyar ügyvéd, újságíró. A 2015-ös Befolyás-barométer szerint ő volt Magyarország 26. legbefolyásosabb személye.

Liszkay Gábor
Született 1956 (62-63 éves)[1]
Debrecen[2]
Állampolgársága magyar
Foglalkozása
Iskolái Eötvös Loránd Tudományegyetem

ÉletrajzSzerkesztés

TanulmányaiSzerkesztés

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán diplomázott.[2]

MunkásságaSzerkesztés

Pályája elején a főváros 13. kerületi tanácsának lakásosztályán, majd az Országos Mentőszolgálatnál dolgozott jogászként, és közvetlenül a rendszerváltás előtt, 1989-ben került a Pallas Lap- és Könyvkiadó Vállalathoz, ami nemsokára a Hírlapkiadó Vállalaté lett. Liszkay később a kiadóvállalat igazgatója lett, és bár ekkoriban még MDF-es volt, az 1994-es országgyűlési választások után a Magyar Nemzetet az MDF érdeklődése dacára a Fidesznek játszotta át, mikor bérbe adta azt a Mahírnak, ami akkor már Simicska Lajoshoz tartozott. Ezzel a lépéssel került a Fidesz holdudvarába.

A kilencvenes években ügyvédi irodát nyitott, ügyfelei közt a körözött maffiavezér, Szemjon Mogiljevics is ott volt. 2000 táján, az első Orbán-kormány idején a Magyar Nemzettel akart médiafegyvert adni a Fidesz kezébe, cserébe a lap tulajdonosi részesedéséért, amit meg is kapott. A Fidesz 2002-es veresége után Liszkaynak döntő szerepe volt abban, hogy a párthoz tartozó médiumokat egyben tartsa és erősítse. Pethő Tibor, a lap korábbi szerkesztője szerint Liszkay csinált harcias pártlapot a Magyar Nemzetből. A Fidesz 2010-es győzelme után pedig szerinte lényegében kézi vezérléssel irányították az újságot, 2010 és 2015 között a párt vezető szereplői közül csak Schmitt Pált marasztalták el plágiumügye miatt.

Eközben Orbán Viktor és Simicska viszonya megromlott, aminek következtében Liszkay előbb Simicska, majd 2014-ben már Orbán mellé állt. A konfliktusból végül Orbán jött ki jól, Liszkay ettől fogva pedig továbbra is a Fidesz médiájának egyik vezetője maradt. 2016-ban a Népszabadságot kiadó, és azt megszüntető Mediaworks élén is Liszkay tűnt fel. Ezután hozta létre a Magyar Időket, ami a korábbi Magyar Nemzethez hasonlóan hangsúlyosan kormánypropagandát közvetít. 2018 augusztusában Liszkay vezényelte le a Simicska által eladott, addig erősen kormánykritikus hangvételű Hír TV visszafoglalását is.

2018 szeptemberében kezdte el működését a kritikákkal övezett Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány, mely 10 médiavállalkozásban[* 1] szerzett többségi tulajdont 2018. november 28-ig. Az alapítvány kuratóriuma a médiavállalkozások jövőbeli működtetésével kapcsolatos feladatok elvégzésére Liszkayt kérte fel.[3][4][5][6]

MegjegyzésekSzerkesztés

  1. Echo Penisola Kft.; Gong Rádió Kft.; HírTV Zrt.; Hold Reklám Kft.; Hung-Ister Zrt.; K4A Lapkiadó Kft.; Mandiner Press Kft.; Modern Media Group Zrt.; Napfénymédia és Marketing Kft.; Ripost Média Kft.

JegyzetekSzerkesztés

  1. Varga Attila: A kormánypárti Magyar Idők kezében a Népszabadság sorsa (magyar nyelven) (HTML). Index.hu. Index.hu Zrt., 2016. október 26. (Hozzáférés: 2018. november 28.)
  2. a b Hamvay Péter: A lapszöktető: hogy lett Liszkay Gábor a fideszes média kulcsfigurája? (magyar nyelven) (HTML). HVG. HVG Kiadó Zrt., 2016. november 5. (Hozzáférés: 2018. november 28.)
  3. Tóth Dalma: Médiaholding jön létre (magyar nyelven) (HTML). 888.hu. Modern Média Group Zrt., 2018. november 28. (Hozzáférés: 2018. november 28.)
  4. Tíz kiadóvállalat csatlakozott a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz (magyar nyelven) (HTML). Fejér Megyei Hírlap. Mediaworks Hungary Zrt., 2018. november 28. [2018. november 28-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2018. november 28.)
  5. Pál Zsombor: MÚOSZ: alkotmánysértő közérdeknek minősíteni a Fidesz-alapítvány felállását. Kreatív, 2018. december 6. (Hozzáférés: 2018. december 10.)
  6. Mérték: A sajtószabadság lapzártája. Átlátszó, 2018. december 6. (Hozzáférés: 2018. december 10.)

További információkSzerkesztés