Ringier Kiadó Kft.

(1993-2014) magyarországi lapkiadó vállalat

A Ringier Kiadó Kft. a svájci Ringier lapkiadó vállalat magyarországi leányvállalata volt, 1993 és 2014 között működött. 2014-ben a Ringier magyarországi érdekeltségei részben egyesültek az Axel Springer SE német lapkiadó leányvállalatával, így a Ringier Kiadói Kft. és az Axel Springer-Budapest Kiadói Kft.-ből létrejött a Ringier Axel Springer Magyarország Kft.[1]

Ringier Kiadó Kft.
Típus
Alapítva 1993
Megszűnt 2014
Jogutód Ringier Axel Springer Magyarország Kft.
Székhely Budapest
Forma korlátolt felelősségű társaság
Anyavállalata Ringier
A Ringier Kiadó Kft. weboldala

TörténeteSzerkesztés

A magyar leányvállalat az először 1993. április 24-én[2] megjelent Kápé című hetilappal nyitott a magyarországi piacra. 1994. március 1-jén[3] a svájci Blick mintájára indították el a magyar Blikket, a ma is megjelenő bulvár napilapot. 1999-ben megvásárolták a Nemzeti Sport sportnapilapot, egy évvel később pedig a (szintén svájci) Jürg Marquard tulajdonában lévő a Magyar Hírlap Rt.-t is, így portfóliójukba illesztették a Magyar Hírlap és a Mai Nap című napilapokat is. Mint kiderült: a konkurencia kiiktatása volt a cél a Mai Nap megvásárlásával, mert 2001. február 19-től a Blikkbe olvasztva a Mai Nap szerkesztőségének kis részét, Mai Blikk néven jelentették meg a lapot, így a Mai Nap megszűnt.[4] Ebben az időben 12 milliárd forintra becsülték a Ringier magyarországi lapcsaládjába invesztált összeg nagyságát.[5] 2002-ben a Népszabadságot kiadó Népszabadság Rt.-ben 49,6 százalékos tulajdonrészt vásárolt a Ringier, megszerezte a Sportfogadás kiadói jogát és közös kiadásba vonta össze a Magyar Hírlap és a Népszabadság online felületeit. 2003-ban új üzletág indult Magazin divízió néven, melyet a német Heinrich Bauer Verlaggal közös leányvállalatba szerveztek. Ide került a Bravo, Bravo Girl, Tina, Buci Maci és a Képes Sport hetilap is. 2004-ben újraindítják a Mai Napot, megszerzik az Ifjúsági Magazin utódját, az IM magazint és megnyitják saját nyomdájukat. Ugyanebben az évben a veszteségekre hivatkozva megszüntetik a Magyar Hírlapot, ami azonban a szerkesztőség tagjainak erőfeszítéseinek köszönhetően önálló lábra áll és rövid szünet, illetve névhasználati vita után továbbra is megjelenik.[6] Egy év múlva a Népszabadság Rt.-ben szerzett tulajdonjogukat a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyásával 67,7 százalékra növelik. 2006-ban elindult a hot! magazin, a kiadó saját közlése szerint a teljes nyomtatott lappiac reklámbevételeinek 8 százaléka összpontosul a Ringier-ben. 2007-ben további kisebb magazinok kerülnek a kiadóhoz (Sport & Style ÍNYENC), egy évvel később adományprogramot hirdet a kiadóvállalat. 2009-ben elindították a havonta megjelenő Nemzeti Sport Magazint, az interneten két tematikus oldaluk indult: a neon.hu fiataloknak, a pink.hu nőknek szólt - ma már egyik sem működik.[7]

2010-ben került szóba először, hogy a svájci Ringier és a német Axel Springer SE valamennyi kelet-európai érdekeltségét egy közös cégbe apportálná. A tervezett fúzióra a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság 2011-ben nemet mondott. Két évvel később új formában kérték a hatóságok engedélyét a fúzióhoz: eszerint a Ringier a teljes portfólióját eladják a Vienna Capital Partners befektetőcégnek (ez a cég 2014-ben hozta létre a Mediaworks Hungary Zrt.-t, ahova a megvásárolt lapokat áthelyezte), ám megtartja a Blikket és a márkához kapcsolódó termékeket, ugyanakkor az Axel Springer is eladja portfóliója jelentős részét: a megyei napilapokat és a Világgazdaságot. 2014 októberében jött létre a fúzió, az új cég neve: Ringier Axel Springer Magyarország Kft. lett, s ezzel a Ringier Kiadói Kft. megszüntette tevékenységét.[8][9]

A Ringier Kiadó Kft. portfóliója 2011-benSzerkesztés

  • Heti- és havilapok
    • Vasárnapi Blikk, Blikk TV Magazin, Blikk Nők, Blikk Nők Extra, Blikk Nők Otthon & Kert, Blikk Nők Konyha, Blikk Nők Egészség, Blikk Nők 100 recept
    • hot!, hot! Extrák
    • Képes Sport
    • NSM
    • Képes Sport Fans
    • Sport & Style
    • Tina Konyha
    • Ínyenc
    • BRAVO, Bravo Girl, BRAVO Extrák
    • IM
    • Buci Maci

ForrásokSzerkesztés

  1. Horváth Béla: A GVH is rábólintott az Axel Springer és a Ringier házasságára. 24.hu (2014. júl. 23.) (Hozzáférés: 2018. szept. 7.)
  2. Hegedűs Noémi: Pénzkeresés vagy pénzkezelés? Magyar Sajtó, XXXIV. évf. 8. sz. (1993. ápr. 26.) 5. o.
  3. A Blikk nem blöfföl. Népszabadság, LII. évf. 50. sz. (1994. márc. 1.) 28. o.
  4. A monopólium ára. Világgazdaság, XXXIII. évf. 35. sz. (2001. jan. 19.) 7. o.
  5. Szabó Zoltán Attila: Kettőből egy - egyből három?: Átalakuló bulvárlap-piac. Magyar Sajtó, XLII. évf. 3. sz. (2001) 6. o.
  6. Miklósi Gábor: Bajban a Magyar Hírlap: Utolsó utáni esély. Magyar Narancs (2004. nov. 4.) (Hozzáférés: 2018. szept. 4.)
  7. A Ringier Magyarország története. a Ringier Magyarország hivatalos honlapja (2009) arch
  8. https://www.bloomberg.com/research/stocks/private/people.asp?privcapId=30491303
  9. Ringier Magyarország. Médiapédia (2015. dec. 2.) (Hozzáférés: 2018. szept. 7.)