„Tátra-csúcs” változatai közötti eltérés

Apró módosítás
a (Bot: 1 interwiki link migrálva a Wikidata d:q669108 adatába)
(Apró módosítás)
|képaláírás = A Tátra-csúcs a [[Kapor-hágó]] felől
| magasság = 2560
| hely = [[{{Szlovákia]]}}
| hegység = [[Magas-Tátra]], [[Kárpátok]]
| első megmászás = [[Déchy Mór]], [[Ruman János]] és [[Spitzkopf Urbán Márton]], [[1874]]
| pozíciós térkép= Magas-Tátra
| szélességi fok = 49
| szélességi ívperc = 10
| hosszúsági ívmásodperc = 35.53
| hosszúság = K
| szöveg pozíciója =
}}
A '''Tátra-csúcs''' ([[szlovák nyelv|szlovákul]] ''Veľká Vysoká'', [[lengyel nyelv|lengyelül]] ''Wysoka'') nemcsak az [[Omladék-völgy]]nek legimpozánsabb csúcsa, hanem egyúttal egyike a [[Magas-Tátra|Tátra]] legideálisabb hegyalakulatainak a kétormú Tátra-csúcs. Két ormát – a majdnem teljesen egymagasságú ény. és dk. ormot – egy kb. 2543 m magasságban fekvő oromrés választja el. A két főormon kívül a Tátra-csúcs tömegéhez még két mellékorom tartozik, amelyek két oldalról szimmetrikusan támaszkodnak a csúcshoz, és ez a [[Bástya-hát]]ról vagy a [[Csorba-tó]] felől tekintve gyönyörű négyágú korona alakját mutatják (a Tátra-csúcs koronája). E mellékormok: a csúcsnak a [[Hunfalvy-hágó]]ból feljövő ény. gerincében emelkedő [[Roth Márton-csúcs]] (2520 m) és az Omladék-völgy felé előugró d. mellékgerincben emelkedő [[Déchy-csúcs]] (kb. 2523 m).
Legrégibb említése [[Buchholtz György (író)|ifjabb Buchholtz György]] tátrai panorámáján található (1717), ahol Visoka név alatt látható az a „Liptó területén lévő csúcs” ''(Cottus Liptoviensis)''. [[Göran Wahlenberg]] 1814-ben ''cacumen Visokae'' néven említi. A magyar irodalomban is sokáig a csúcs eredeti [[szlovák nyelv|szlovák]] neve szerepelt, mint: ''Visoka'', ''Viszoka'', ''Wisoka'', ''Wiszoka'', ''Vysoka'', ''Vyszoka'', ''Wyszoka'', ''Wysoka'', ''Wyzoka''.
 
[[Déchy Mór]], a csúcs első megmászója (1874. IX. 3-án, ifj. [[Ruman János]] és [[Spitzkopf Urbán Márton]] hegyivezetők társaságában) az [[Magyarországi Kárpát Egyesület|MKE]] 1875-ös Évkönyvében indokolatlanul nevét Magas„Magas ViszokáraViszokára” bővítette ki, valószínű nem tudta, hogy a szlovák ''vysoká'' = magas. Déchy elnevezése később hatott a szlovák elnevezésre is – ''Veľká Vysoká'' (Nagy Viszoka). A 19. század hetvenes éveiben kapta a mai magyar illetve német nevét. [[Pavol Dobšinský]] szlovák mesegyűjtő a ''Slovenské pohľady'' [[1884]]-es gyűjteményében azt állítja, hogy a csúcs régi, elfelejtett neve volt a Tátra elnevezés, és róla kapta az egész hegység is a nevét. Ezt a tévedést átvette a magyar irodalom is, és még ma is találkozunk e téves állítással. A lengyel elnevezés végig következetesen ''Wysoka'' volt.
 
Az ény. ormon [[1955]]. VIII. 21-én egy fém[[kereszt (jelkép)|keresztet]] helyezett el [[Oldřich Bublík]] és id. [[Miroslav Jílek]]. Mindketten akkoriban a [[Hunfalvy-hágó]] alatti menedékház gondnokai voltak. Bublíknak megtetszettek az alpesi csúcsokon elhelyezett keresztek és készített egyet „VR” monogrammal, ez állítólag nem ezen a helyen elhunyt barátja monogramja. Abban, hogy a kereszt átvészelte a [[kommunizmus|kommunista]] uralmat, nem kis érdeme van a [[Tátrai Hegyi Mentőszolgálat]] mindenkori vezetőinek, akik ügyesen elszabotálták a politikai szervek leszerelési utasítását.
 
==ForrásForrások ==
{{commonskat|Vysoká}}
* http://www.fsz.bme.hu/mtsz/mhk/nevtar/a/fogerinc.htm
 
{{portál|földrajz||}}
 
{{DEFAULTSORT:Tatrac~suc~s}}
 
[[Kategória:Magas-Tátra]]
Névtelen felhasználó