Főmenü megnyitása

Módosítások

4 277 bájt hozzáadva ,  6 hónappal ezelőtt
A KESMA-féle felvásárlásról elengedhetetlenül fontos írni, igyekeztem mindent korrektül, pontosan és elég forrásra támaszkodva összefoglalni, remélem, sikerült.
| példányszám = 29.203
| székhely = 6729 Szeged, Szabadkai út 20.
|Tulajdonos=Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány}}
}}
 
A '''Délmagyarország''' egy [[Csongrád megye]]i [[újság|napilap]], mely a hét hat napján jelenik meg a [[Lapcom Zrt.]] kiadásában. Színes, tematikus mellékletei is vannak.
[[Fájl:Délmagyarország Szabadkai úti sajtóház.jpg|jobbra|bélyegkép|300px|A ''Délmagyarország'' sajtóháza]]
A [[2000-es évek]]ben felmerült a régi, belvárosi sajtóház felújításának az ötlete, ám a [[Magyar Államkincstár]] nem adta el a Stefánián álló épületet, és más hosszútávú megoldásról sem sikerült velük megegyezni. A Lapcom Kft. rövid ideig egy másik, belvárosi irodaház megvásárlását is tervezte, de végül egy új sajtóház építése mellett döntött. 2005. augusztus 8. és 2006. április 29. között épült fel az új székház Szabadkai úton; az épület 3500 négyzetméter alapterületű, a ''Délmagyarország'' szerkesztősége, kiadója és nyomdája foglal helyet benne.<ref>[http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/kilenc_honap_alatt_epult_fel_az_uj_sajtohaz/124093/ Fekete Klára: Kilenc hónap alatt épült fel az új sajtóház]</ref><ref>[http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/ma_avatjuk_lapjaink_uj_sajtohazat/124092/ Ma avatjuk lapjaink új sajtóházát]</ref>
 
=== Kormányközeli felvásárlás ===
A lapot kiadó Lapcom Zrt-t 2017 őszén felvásárolta<ref>{{Cite web |title=Már Andy Vajnáé a Lapcom |url=http://24.hu/media/2017/10/05/mar-andy-vajna-neven-a-lapcom/ |work=24.hu |date=2017-10-05 |accessdate=2019-04-11 |language=hu-HU}}</ref> az [[Avalue Befektetési Kft.]], az [[Vajna András|Andy Vajna]] akkori, azóta elhunyt filmügyi biztos, a [[TV2 (Magyarország)|TV2]] korábbi tulajdonosa tulajdonában lévő [[AV Investments]] leányvállalata, ezzel a lap a többi magyarországi regionális nyomtatott napilaphoz hasonlóan kormányközelbe került. Érdekesség, hogy a korábbi tulajdonos, a [[Kajmán-szigetek|Kajmán-szigetekre]] bejegyzett [[Radio Bridge Media Holdings Ltd.]] úgy adta el a kiadót, hogy az folyamatosan nyereséges volt, 2016-ban 1,4 milliárd forintot vett ki a tulajdonos a cégből.
 
A tulajdonosváltás után a lap kormányközeli hangvételű lett<ref>{{Cite web |title=Elfoglalta a vidéket a Fidesz médiagépezete |url=http://index.hu/kultur/media/2017/07/28/andy_vajna_bors_lapcom_konzum_videki_lapok_felvasarlasa/ |work=index.hu |date=2017-07-28 |accessdate=2019-04-11 |language=hu |first=Varga Attila, Szémann |last=Tamás}}</ref>, távozott szerkesztőségéből [[Kóti Zoltán]] főszerkesztő és [[Szögi Andrea]] főszerkesztő-helyettes<ref>{{Cite web |title=Vérfürdő a Vajnához került Lapcomnál: a Bors és a Délmagyarország főszerkesztőjét is kirúgták |url=https://hvg.hu/kkv/20171018_kirugtak_a_bors_foszerkesztojet |work=hvg.hu |date=2017-10-18 |accessdate=2019-04-11 |language=hu |first=HVG Kiadó |last=Zrt}}</ref>, helyüket [[Bonifert Gábor]], a [[Csongrád megye|Csongrád Megyei]] Önkormányzat elnökének korábbi kabinetvezetője és [[Gidró Krisztina]], a [[Magyar Nemzet (napilap, 1938–2018)|Magyar Nemzet]] egykori Csongrád megyei tudósítója<ref>{{Cite web |title=Vásárhely24 - Hírek és szórakozás |url=http://www.vasarhely24.com/kofalon-tul/levaltottak-a-delmagyarorszag-foszerkesztojet |work=Vásárhely24 |date=2017-10-18 |accessdate=2019-04-11 |language=hu |last=Amega}}</ref> került, majd a lap több újságírója távozott, és [[Darvasi László]] író [[Szív Ernő]] művésznéven 28 évig a lap utolsó oldalán megjelenő tárcasorozatát sem közölte többet az újságban<ref>{{Cite web |title=Otthagyja a Délmagyarországot Darvasi László |url=http://dailyszeged.hu/rovatok/szeged-hirei/hirek/otthagyja-a-delmagyarorszagot-darvasi-laszlo |work=dailyszeged.hu |accessdate=2019-04-11}}</ref>.
 
A felvásárlást követően a [[Botka László]] polgármester által vezetett [[Szeged|szegedi]] szocialista önkormányzat közölte: a továbbiakban nem helyez el hirdetéseket az újságban, szegedi ellenzékiek pedig szimbolikus "temetéssel elbúcsúztatták a lap függetlenségét", így tiltakozva<ref>{{Cite journal|last=Kft|first=Euro Bioinvest|title=A Délmagyarországot gyászolták Szegeden, egy egyesület bojkottra szólítja fel az olvasókat|language=hu|url=https://szeged.hu/hirek/21820/a-delmagyarorszagot-gyaszoltak-szegeden-egy-egyesulet-bojkottra-szolitja-fel-az-olvasokat}}</ref> a tulajdonkoncentráció ellen.
 
2018. novemberében ezután a tulajdonos a kiadót önként felajánlotta<ref>{{Cite web |title=Villámgyorsan felállt a Fidesz Központi Tájékoztatási Hivatala |url=https://index.hu/kultur/media/2018/11/28/meszaros_lorinc_erdekeltsegehez_kerult_a_magyar_idok_es_a_bors_is/ |work=index.hu |date=2018-11-28 |accessdate=2019-04-11 |language=hu |first=Klág Dávid, Varga |last=Attila}}</ref> az akkor megalakuló [[Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány|Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnak]] (KESMA), mely lépéssel ténylegesen egy tulajdonoshoz került a többi regionális lappal. Ezt, illetve Andy Vajna halálát követően több személycserét is végrehajtottak a lap menedzsmentjében<ref>{{Cite web |title=Átszervezés a Lapcom kiadónál, távozik a Vajna-korszakban kinevezett igazgató |url=https://media1.hu/2019/04/10/atszervezes-a-lapcom-kiadonal-tavozik-a-vajna-korszakban-kinevezett-igazgato/ |work=Media1 |date=2019-04-10 |accessdate=2019-04-11 |language=hu}}</ref>.
 
==Rovatok==
158

szerkesztés