„El País” változatai közötti eltérés

a
kisebb formai javítások
a (Bot: következő hozzáadása: tr:El País)
a (kisebb formai javítások)
| oclc =
| ISSN =
| weboldal = [http://www.elpais.com/ www.elpais.com]
}}
 
Az El País Spanyolország legnagyobb médiakonszernjének a PRISA csoportnak ''(Promotora de Informaciones, S.A)'' a tagja.
 
== Története ==
Az El País című napilapot José Ortega Spottorno alapította. Első példánya [[1976]]. [[május 4]]-én, hat hónappal [[Francisco Franco]] halála után, jelent meg: az új napilap a spanyolországi tranzíció - a Franco-diktatúrából a demokráciába történő folyamatos átmenet – során az ország egyik legfontosabb publicisztikai platformja lett: az első, demokratikus elhivatottságú újság volt egy olyan közegben, ahol a többi spanyol lap múltja a Franco-diktatúrában gyökerezett. Első igazgatója (1988-ig) Juan Luis Cebrián volt, aki korábban – a kor többi spanyol újságírójához hasonlóan – a spanyol szakszervezetek lapjánál - Diario Pueblo<ref>'''Diario Pueblo''': a Franco-diktatúra idején a rendszer szakszervezeteinek tulajdonában lévő, esténként megjelenő madridi napilap volt, amelynek újságírói közül sokan a spanyol átmenet idején a sajtó megújulásán dolgoztak.</ref> - tevékenykedett.
 
Az 1990-es évek elejétől az El País egy új politikai és újságírói helyzettel találta szemben magát. Felipe González szocialista kormányának [[korrupció]]s botrányai okozta politikai feszültség növekedése bipolarizálta a spanyol politikát és sajtót a bal és a jobb oldal között. Ettől kezdve nemcsak a [[Néppárt (Spanyolország)|Partido Popular]], de az ideológiailag hozzá közel álló média is elítélte az El País-t és a PRISA-csoport tulajdonában lévő többi médiát. Ennek ellenére az El Paísnak sikerült megtartania vezető szerepét, mint Spanyolország legolvasottabb napilapja.
 
Az 1990-es évek közepén El País Spanyolországban másodikként<ref>A Barcelonában kiadott katalán nyelvű '''Avui''' című folyóirat jelent meg először Spanyolországban interneten is.</ref> hozott létre az interneten elérhető online kiadást ''(El País digital)''.
 
2002. november 18-án a spanyol folyóiratok között elsőként vezetett be fizető rendszert digitális kiadásának informatív tartalmához való hozzáféréshez, amely következtében drasztikusan csökkent a látogatók száma az újság honlapján. Mielőtt visszavonták volna ezt a döntést, az ''Oficina de Justificación de la Difusión'' (OJD) négy hónapra felfüggesztette (2002) az El País digital működését súlyos hibák miatt.<ref>[http://www.abc.es/hemeroteca/historico-24-07-2002/Internet/la-ojd-sanciona-con-cuatro-meses-de-expulsion-a-el-pais-digital-por-faltas-graves_116585.html La OJD sanciona con cuatro meses de expulsión a «El País Digital» por faltas graves] újságcikk az El País digital működésének felfüggesztéséről - spanyol</ref>
[[José Luis Rodríguez Zapatero]] miniszterelnöksége alatt az El País – hagyományosan a PSOE hű támogatója - egyre több, Zapatero kormányának politikáját bíráló cikket jelentetett meg. Ez a helyzet új teret nyitott Spanyolország balközép sajtójának: megjelent a ''Público'' című napilap.
 
== Formai megjelenése ==
Formai megjelenésében a napilapot a tájékoztatás és az információközlés módjában, illetve [[esztétika|esztétikájában]] egyaránt a kifejező józanság jellemzi: az öt-hasábos oldalakon rend és a különböző újságírói témák világos tagoltsága uralkodik. A fényképek és az infografika másodlagos szerepet töltenek be, kizárólag az írott információ kiegészítésére szolgálnak.
 
Alapításától egészen 2007 végéig ugyanazt a formát őrizte meg szinte változás nélkül, kizárólag fekete-fehér képeket használva (bár jelenleg már elfogadott színes és fantáziadúsabb formák alkalmazása is különösen a különböző témájú mellékletekben). [[Tipográfia|Tipográfiája]] sem változott 2007-ig: mindaddig a [[Times Roman]] [[betűtípus]]t használták, amit aztán felváltott egy modernebb, könnyebben olvasható, az új időkhöz jobban illő ''majerit'' betűtípus, amelyet a [[Portugália|portugál]] Mario Feliciano fejlesztett ki.<ref>[http://www.elpais.com/articulo/reportajes/buenos/tipos/elpepusocdmg/20071014elpdmgrep_7/Tes Unos buenos tipos 2007.10.14.]</ref>
 
2007. október 21-én az El País formai és tartalmi változtatásokat, valamint számos reformot hajtott végre, amelyek nemcsak a nyomtatott, de digitális internetes kiadására is hatással volt. Jelmondatát ''„Diario independiente de la mañana”'' (a reggel független napilapja) ''„El Periódico Global de Noticias en Español„'' (hírek összefoglaló lapja spanyolul) mondatra változtatta. Érdekességként említhető, hogy a 2007-es újításkor a fejlécben lévő újságcím ékezetet kapott (El Pais – El País).
 
== Mellékletek ==
{|{{széptáblázat}}
!colspan="3"| Az El País spanyol nyelvű napilap mellékletei
|rowspan="3"|'''péntek'''
|'''EP3''' <br>(korábbi címe ''El País de las Tentaciones'', ’A kísértések országa’)
|tiniknek és fiataloknak szóló melléklet
|-
|'''Ocio''' (’Szabadidő’)
•<small>Az El País Domingo című mellékletének 2009. április 5-ei számának 9. oldalán arról tájékoztatják az olvasókat, hogy a gazdasági helyzetre és a reklámpiacra való tekintettel a Pequeño País mellékletet ideiglenesen megszüntetik, de amint a helyzet javul, újraindítják a kiadványt.</small> <ref>[http://www.elpais.com/articulo/opinion/Adios/Pequeno/Pais/espina/algo/elpepiopi/20090419elpepiopi_5/Tes Adiós al 'Pequeño País': una espina y algo más] (spanyol)</ref>
 
== Jegyzetek ==
{{források}}
 
== Külső hivatkozások ==
* [http://www.elpais.com/corporativos/elpais/elpais.html Diario El País S.L.]
* [http://www.elpais.com/corporativos/elpais/suplementos.html?valor=2 Az El País mellékletei]
131 512

szerkesztés