Főmenü megnyitása

Vita:Alexander Bernát

Active discussions
Star of David.svg Ez a szócikk témája miatt a Zsidóságműhely érdeklődési körébe tartozik.
Bátran kapcsolódj be a szerkesztésébe!
Besorolatlan Ezt a szócikket még nem sorolták be a kidolgozottsági skálán.
Nem értékelt Ezt a szócikket még nem értékelték a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: ismeretlen
Zsidósággal kapcsolatos szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index

A főreáliskolaSzerkesztés

"1876-tól 1904-ig a budapesti főreáliskolán tanár." -- ez így sületlenség, nincs ilyen, hogy budapesti főreáliskola. Forrás? Ebben az időben már számos főreáliskolája volt a városnak, és egyiket sem hívták így. Bináris 2006. december 25., 23:24 (CET)

csak a wikin belüli Budapesti főreáliskoláról van szó pl:Hauszmann Alajos(1883-1884. Budapest, Főreáliskola.) , Ottó József . De lásd még: Állami Főreáliskola, 1894. Budapest (Városliget); A Pest-városi főreáliskola - az Eötvös József Gimnázium őse volt:)--Immanuel 2006. december 26., 11:08 (CET)

Egyiknél sincs szó, szerencsére, figyelmetlenül olvastad. Hauszmannál "Budapest, főreáliskola" volt, ami messze nem ugyanaz, mint a "budapesti főreáliskola", de ezt is pontosítottam forrásmegjelöléssel. Ottó Józsefnél szó sincs ilyesmiről, ott korrektül az V. kerületi állami főreál van megadva. Az Eötvös elődje pedig a pesti főreál, ennek az épületét tervezte Hauszmann, és itt tanított A. B. Budapesti főreáliskola nincs. Bináris 2006. december 26., 11:27 (CET)

A forrás, ha figyelmes lennél, betettem, de leírom ide is, hogy lásd: Online lexikon.Itt is van budapesti főreáliskola, itt is. --Immanuel 2006. december 26., 11:40 (CET)
Jaj, az a jó édes magyar anyanyelvünk... Az első forrásban ezt olvashatod: "1876-tól 1904-ig bp.-i főreálisk. tanár." A rövidítés feloldása: budapesti főreáliskolai tanár. Ez nem helyettesíthető azzal a mondattal, amelyet korábban kikommenteztem, hogy ""1876-tól 1904-ig a budapesti főreáliskolán tanár." Nem ugyanazt jelentik. A második egy konkrét, ilyen nevű intézményre vonatkozna, az első pedig általános, azt jelenti, hogy az egyik budapesti főreáliskola tanára. Megnéztem a másik két linket is: ott csakugyan szerepel ez a szókapcsolat, hogy "a Budapesti Főreáliskola", de hibásan; tárgyi tévedésről van szó. Budapesti Főreáliskola nevű intézmény nincs.
  megjegyzés: a XIX. században az intézménynevek írásában, illetve a köznevek és tulajdonnevek megkülönböztetésében nem érvényesült a mai következetesség, tehát a kis/nagybetűs írásmódból magában nem érdemes következtetéseket levonni.

Itt a főreáliskolák keverednek. Az Eötvös József Gimnázium „a főváros első reáliskolája, az ország első magyar tannyelvű főreáliskolája, [...] Az 1857/58-as tanévben új otthonába, mai épületébe költözött az iskola.” Forrás: Az Eötvös József Gimnázium honlapja, azon belül is az Iskolatörténet. Hauszmann Alajos 1884-ben az V. kerületi Markó utcai főreáliskola épületét tervezte (ld. a Fizikai Szemle linket a wiki Hauszmann-szócikkéből, ennek a falán örökíti meg emléktábla, hogy ott oktatott Alexander Bernát. StB 2007. január 7., 22:22 (CET) (Az utóbbi link természetesen itt van az Alexander Bernát szócikkben is, mivel a cikk Alexander Bernátot is említi ugyanabban a mondatban. StB 2007. január 7., 22:25 (CET)

IV. ker. főreál ill. V. ker. főreálSzerkesztés

Még valami: az, hogy V. ker. főreáliskola, Budapest kerületeinek 1950-es átszabásáig egyértelműen jelölhette a Markó utcai épületet (addigra a főreál persze már megszűnt): az 1950-es rendezésig a Belváros a város IV. kerülete, így az Eötvös József Gimnázium elődje a reáltanoda, ill. a IV. ker. főreál lehetett. 1950-ig az V. ker. a Lipótváros, ez a mai V. kerület északi része (a szorosabb értelemben vett Lipótváros) és a XIII. ker. déli rész (az Újlipótváros). StB 2007. január 8., 18:21 (CET)

SzAkSzerkesztés

"1922-től a SzAk dramaturgiatanára volt" -- mi az a SzAk? Kéretik kiírni. Bináris 2006. december 25., 23:26 (CET)

Sziniakadémia--Immanuel 2006. december 26., 11:08 (CET)
Visszatérés a(z) „Alexander Bernát” laphoz.