„Duna World” változatai közötti eltérés

922 bájt törölve ,  1 hónappal ezelőtt
nincs szerkesztési összefoglaló
Címkék: Vizuális szerkesztés Mobilról szerkesztett Mobil web szerkesztés
|kábel csat 6=SD: 995. HD: 5}}
 
A '''Duna World''' a [[Duna Médiaszolgáltató|magyar közmédia]] nemzetközi csatornája, amely műsorát a világban szétszóródott magyarság számára sugározza. Tulajdonosa a Közszolgálati Közalapítvány. Műsorainak sugárzását Duna World néven 2012. január 1-jén kezdte meg. 2013. november 21-től műsora világszerte kódolatlanul (FTA) érhető el. 2015. május 27-től a bal felső sarokban lévő logóban szereplő hullámok türkizkékről fehérre változtak.
 
A Duna World jelenlegi [[csatornahang|hangjai]] [[Szabó Sipos Barnabás]] és [[Györgyi Anna]]. Szabó Sipos egyébként [[Kőszegi Ákos]]sal cserélt helyet, aki az [[M4 Sport]] bemondója lett.
 
== Célkitűzés ==
Elsődleges feladata az anyaországi és a határain túl élő magyarság tájékoztatása és szórakoztatása. A csatorna indulásának hátterében az állt, hogy a tengeren túli nézők nem voltak megelégedve a [[Duna 2]] elsősorban kulturális műsoraival, aminek pl. a [[Kívánságkosár]] c. műsorban többször hangot is adtak. Értéket és hagyományt közvetítő közszolgálati műsorokat közvetít, amelynek elsődleges célja a tengerentúli és a [[Kárpát-medence|Kárpát-medencében]] élő magyarság tájékoztatása, igényes szórakoztatása. A magyar közmédia átalakításával a csatorna is egyedi műsorkínálattal áll elő: a nézők a korábbi Duna Autonómia csatorna műsorainál sokkal bővebb áttekintést kapnak a magyar közszolgálati csatornák ([[Duna Televízió]], [[M1 (televízióadó)|M1]], [[M2 (televízióadó)|M2]]) közéleti, szórakoztató, ismeretterjesztő és kulturális műsorainak válogatásából.
Értéket és hagyományt közvetítő közszolgálati műsorokat közvetít, amelynek elsődleges célja a tengerentúli és a [[Kárpát-medence|Kárpát-medencében]] élő magyarság tájékoztatása, igényes szórakoztatása. A magyar közmédia átalakításával a csatorna is egyedi műsorkínálattal áll elő: a nézők a korábbi Duna Autonómia csatorna műsorainál sokkal bővebb áttekintést kapnak a magyar közszolgálati csatornák ([[Duna Televízió]], [[M1 (televízióadó)|M1]], [[M2 (televízióadó)|M2]]) közéleti, szórakoztató, ismeretterjesztő és kulturális műsorainak válogatásából.
 
== Története ==
Sugárzása [[2006]]. [[április 16.|április 16-án]], [[húsvét]] napján indult, Duna II Autonómia néven. A csatorna eleinte műsorait csak 16:00-kor kezdte és 00:00-kor fejezte be, ennek az időszaknak [[2006]]. [[május 22.|május 22]]-én lett vége, amikortól adásait már reggel 7-től kezdte. [[2011]]. [[október 3.|október 3-tól]] a csatorna neve végéről elhagyták az Autonómia szót, a [[római számok|római]] kettest arabra változtatták, és reggel 7 órától már '''Duna 2''' néven művészeti, kulturális csatorna lett. Az adó jelenlegi nevét [[2012]]. [[január 1.|január 1-jén]] vette fel, immár nemzetközi csatorna lett.<ref name=":0">{{CitWeb |archívurl=https://web.archive.org/web/20130602032109/http://origo.hu/teve/20120706-hiaba-keressuk-a-taviranyiton-kimult-tevecsatornak.html |cím= Hiába keressük a távirányítón - csendben kimúlt tévécsatornák |weblap=[[Origo.hu|Origo]] |dátum=2012-07-14 |elér=2015-11-26 |url=http://www.origo.hu/teve/20120706-hiaba-keressuk-a-taviranyiton-kimult-tevecsatornak.html |archívdátum=2013-06-02}}</ref>
 
[[2009]] tavaszán a Duna II Autonómia is használt teletext-felhívást. Az első logó- és arculatváltása [[2009]]. [[Október 14.|október 14]]-én került sor, egy hónappal a [[Duna (televízióadó)|Duna]] arculatváltását megelőzően.
 
=== Előkészületek ===
A [[Duna Televízió]] elnöke [[2005]] [[Április|áprilisában]] jelentette be, hogy két új adó indítását tervezik; a menedzsment augusztus elején nyújtotta be az Autonómia elnevezésű, kisebbségekkel foglalkozó műholdas csatorna dokumentációját az [[ORTT]]-hez. Az előzetes tervek szerint a csatorna [[2005]] [[karácsony]]án indult volna. A társaság azonban visszavonta az Országos Rádió és Televízió Testülethez (ORTT) benyújtott nyilvántartásba vételi kérelmét, nehogy a médiahatóság a hiányzó adatok folytán visszautasítsa azt. A dokumentációból egyetlen irat hiányzott: ez a médiumot felügyelő [[Hungária Televízió Közalapítvány]] kuratóriumának döntése, amellyel hozzájárul az új csatorna indításához.
 
Az előzetes tervek szerint a csatorna [[2005]] [[karácsony]]án indult volna. A társaság azonban visszavonta az Országos Rádió és Televízió Testülethez (ORTT) benyújtott nyilvántartásba vételi kérelmét, nehogy a médiahatóság a hiányzó adatok folytán visszautasítsa azt. A dokumentációból egyetlen irat hiányzott: ez a médiumot felügyelő [[Hungária Televízió Közalapítvány]] kuratóriumának döntése, amellyel hozzájárul az új csatorna indításához.
=== IndulDuna azII Autonómia Televízió ===
Az AUTONÓMIAelső adás [[2006]]. [[Április 16.|április 16]]-án, 16 órakor, [[Húsvét]] vasárnapján indult. A Duna II Autonómia megszületését a határokon túl élő magyarság iránt érzett felelősségvállalás kezdeményezte, amely a [[Duna Televízió]] addig elmúlt tizennégy éves működését is meghatározza. Ez a tematikus csatorna elsősorban a nemzeti- és etnikai kisebbségek működését, az ott élő emberek életét, sorsát követte nyomon, kulturális, gazdasági, politikai és társadalmi vonatkozásait is bemutatva. A filmek mellett a hír-, szolgáltató- és magazinműsorok, valamint a kerekasztal-beszélgetések is helyet kaptak.
 
A [[Szlovák Nemzeti Párt]] ellenérzésekkel fogadjafogadta a Duna Televízió Autonómia csatornájátcsatornát, főképp a neve miatt. A magyarellenes kirohanásairól elhíresült parlamenten kívüli párt különösen sérelmesnek tartjatartotta, hogy az új tévécsatorna az Autonómia nevet kapta. A [[Szlovák Nemzeti Párt]] azt is sérelmezisérelmezte, hogy [[Krisztus]] feltámadásának ünnepére időzítették az autonómia csatorna beindítását, s párhuzamot vontak [[Nagy-Magyarország]] ideájának feltámasztásával.
=== Indul az Autonómia Televízió ===
Az első adás [[2006]]. [[Április 16.|április 16]]-án, 16 órakor, [[Húsvét]] vasárnapján indult.
Az AUTONÓMIA megszületését a határokon túl élő magyarság iránt érzett felelősségvállalás kezdeményezte, amely a [[Duna Televízió]] addig elmúlt tizennégy éves működését is meghatározza. Ez a tematikus csatorna elsősorban a nemzeti- és etnikai kisebbségek működését, az ott élő emberek életét, sorsát követte nyomon, kulturális, gazdasági, politikai és társadalmi vonatkozásait is bemutatva. A filmek mellett a hír-, szolgáltató- és magazinműsorok, valamint a kerekasztal-beszélgetések is helyet kaptak.
 
A csatorna eleinte műsorait csak 16:00-kor kezdte és 00:00-kor fejezte be, ennek az időszaknak [[2006]]. [[május 22.|május 22]]-én lett vége, amikortól adásait már reggel 7-től kezdte. [[2009]] tavaszától a Duna II Autonómia bevezette a teletext-feliratozást, kezdetben a 444. oldalon. Logó- és arculatváltása [[2009]]. [[Október 14.|október 14]]-én volt, egy hónappal a [[Duna (televízióadó)|Duna]] arculatváltása után.
=== Fogadtatás ===
A [[Szlovák Nemzeti Párt]] ellenérzésekkel fogadja a Duna Televízió Autonómia csatornáját, főképp a neve miatt. A magyarellenes kirohanásairól elhíresült parlamenten kívüli párt különösen sérelmesnek tartja, hogy az új tévécsatorna az Autonómia nevet kapta. A [[Szlovák Nemzeti Párt]] azt is sérelmezi, hogy [[Krisztus]] feltámadásának ünnepére időzítették az autonómia csatorna beindítását, s párhuzamot vontak [[Nagy-Magyarország]] ideájának feltámasztásával.
 
=== A Duna Autonómia műsorai2 ===
Az előzetes tervek szerint [[2011]]. október 3-án a csatornát átnevezték volna '''''dunART'''''-ra, és művészeti, kulturális csatorna lett volna. A hír a [[debreceni virágkarnevál]] közvetítésén hangzott el [[Ókovács Szilveszter]], a [[Duna Médiaszolgáltató|Duna TV Zrt.]] akkori vezérigazgatójának szájából, azonban nem dunART lett a csatorna neve, hanem '''''Duna 2''''' néven sugárzott tovább, mint kulturális csatorna, amely már [[HDTV|HD]] minőségben sugárzott. Ebben a korszakban a teletext feliratozás átkerült a 379. oldalra. Három hónapot élt a Duna II Autonómia helyén indult [[Duna 2]], majd [[2012]]-től Duna World, de az ambiciózus tervekkel ellentétben nem kulturális csatorna lett, hanem az [[MTVA]] más csatornáinak ([[M1 (televízióadó)|M1]], [[M2 (televízióadó)|M2]], [[Duna (televízióadó)|Duna]]) műsorait ismétli.
A csatorna napi nyolc órában, közép-európai idő szerint délután négytől éjfélig sugározott műsort, később adásait már reggel 7-től kezdte sugározni, majd a nap 24 órájában fogható lett. Ettől kezdve az amerikai és ausztrál sugárzásban felváltotta a [[Duna Televízió]] 1-es csatornáját. A csatorna műsorai közül kiemelt figyelmet érdemel a minden hétköznap napi 3 órában jelentkező EU-járat című információs és szolgáltató magazinműsor, amely több színes programot foglalt magában. A nap gondolata a magyar nemzet nagyjaitól idéz, az összetartozás, a felelősség és kötelességtudat témáját járta körül. Ehhez szorosan kapcsolódik A nap vendége című esti műsor, ahol közéleti szereplők mondták el véleményüket a nap aktuális történéseiről, a nap gondolatáról. Az Autonómia ABC alapvető információkkal tájékoztatott az autonómia fogalmát illetően; a Magánvélemény az utca emberét, a Tiszta hang pedig a gyerekeket szólította meg, ahol ki-ki saját meglátását osztotta meg a nézőkkel a világ dolgairól. A [[Duna Televízió]] adásából jól ismert Világunk című integrációs magazinnal hétköznaponként 16.30-tól jelentkezett. Ezt követte az Agora közéleti műsor, amely a társadalmi párbeszéd nyilvánossága érdekében készült, a következő témákkal: ifjúság, gazdaság, kisebbségi kultúra, politika, egészségügy és oktatás.
 
=== Duna 2 (HD)World ===
A csatorna jelenlegi nevét [[2012]]. [[január 1.|január 1-jén]] vette fel.<ref name=":0" /> Az év márciusától a teletext feliratozás visszakerült a 444. oldalra. 2012. július 27-én a többi MTVA-csatornával együtt logót és arculatot váltott. 2013. november 21-től műsora világszerte kódolatlanul (FTA) érhető el. 2015. május 27-től a bal felső sarokban lévő logóban szereplő hullámok türkizkékről fehérre változtak. 2015. július 1-jén, az M4 Sport indulásának előzményeként a teletext feliratozás átkerült a 444-ről az 555. oldalra.
[[2011]]. [[Október 3.|október 3-tól]] a Duna Autonómia csatornát felváltotta a [[Duna 2]], amely már [[HDTV|HD]] minőségben sugárzott elsősorban művészeti-kulturális műsorokat. Három hónapot élt a Duna Autonómia helyén indult [[Duna 2]], majd [[2012]]-től Duna World, de az ambiciózus tervekkel ellentétben nem kulturális csatorna lett, hanem az [[MTVA]] más csatornáinak ([[M1 (televízióadó)|M1]], [[M2 (televízióadó)|M2]], [[Duna (televízióadó)|Duna]]) műsorait ismétli.
 
2020. szeptember 12-től az M4 Sport+ indulása miatt a hétvégi adásidő 16 órára csökken (0-14, 22-24).<ref>{{Cite web |title=HD-ban lesz elérhető a Duna World |url=https://dtvnews.hu/hirek/hd-ban-lesz-elerheto-a-duna-world |work=DTV News |date=2020-08-11 |accessdate=2020-09-08 |language=hu-HU}}</ref>
=== A megszűnésről ===
Az előzetes tervek szerint [[2011]]. október 3-án a csatornát átnevezték volna '''''dunART'''''ra, és művészeti, kulturális csatorna lett volna. A hír a [[debreceni virágkarnevál]] közvetítésén hangzott el [[Ókovács Szilveszter]], a [[Duna Médiaszolgáltató|Duna TV Zrt.]] akkori vezérigazgatójának szájából, azonban nem dunART lett a csatorna neve, hanem '''''Duna 2''''' néven sugárzott tovább, mint kulturális csatorna.
 
=== Logói ===
297

szerkesztés