Kínai Központi Televízió

A Kínai Központi Televízió (egyszerűsített kínai: 中国中央电视台; pinjin: Zhōngguó Zhōngyāng Diànshìtái magyarosított: csungkuo zsengyang diansitái ), rövidített nevén CCTV (China Central Television) Kína legnagyobb televíziós műsorgyártó és műsorsugárzó intézménye.

Kínai Központi Televízió
CCTVNewLogo.svg
Beijingskyscraperpic5 crop rotate lighten.jpg
Adatok
Indulás 1958. szeptember 2.
Ország  Kína
Székhely Peking
Hivatalos oldal

Szervezetileg a Kínai Népköztársaság Kormányának alminisztériumaként működik, erős kormányzati befolyás alatt áll. Habár hírműsorai a Kínai Kommunista Párt propaganda osztályának iránymutatásait követi, műsoridejének nagy részét szórakoztató és drámai műsorok töltik ki. Az 1990-es években a kínai kormányzat radikálisan csökkentette a televíziós csatornák állami támogatását. Emiatt, valamint a fokozódó verseny miatt a CCTV egyre inkább kénytelen a nézői igények kielégítésére és ezáltal a reklámbevételek növelésére törekedni.

TörténetSzerkesztés

A CCTV első adását 1958. szeptember 2-án sugározta Peking Televízió néven. Nevét 1978. május 1-jén változtatta CCTV-re. A nyolcvanas évek végéig a legtöbb kínai műsorsugárzó intézményhez hasonlóan a CCTV is egy csatornát működtetett. Az iskolai szünidők kivételével többnyire csak az esti órákban sugárzott műsort.

CsatornákSzerkesztés

 
A 405 méter magas CCTV-torony Pekingben

A helyi kormányzatok által működtetett regionális csatornák, valamint az egyre szaporodó műholdas csatornák által keltett verseny miatt a CCTV folyamatosan növeli csatornái számát.

MűsorokSzerkesztés

A CCTV legnézettebb műsora a minden este, pekingi idő szerint 7 órakor (UTC+8 időzóna) kezdődő félórás hírműsor, melyet a regionális csatornák is kötelesek sugározni. A kormány gyakran ezt a műsort használja fontos hírek bejelentésére.

Európai vételSzerkesztés

Európában a CCTV három csatornája fogható műholdon keresztül: a mandarin nyelven sugárzó CCTV-4, az angol nyelvű CCTV-9, a spanyol nyelvű CCTV-Español és a francia nyelvű CCTV-Français. Magyarországon a műsorok a Hotbird illetve a PAS1R műholdról szabadon foghatóak. Budapesten, Dunaújvárosban és Székesfehérváron a CCTV-4 egyes kábelszolgáltatók kínálatában is megtalálható.

BotrányokSzerkesztés

1990-es évekbeli Falun Gong elnyomásSzerkesztés

A televízió egyik legkorábbi feljegyzett felhasználása mind hazai, mind nemzetközi propaganda célokra 1999-ben történt, a Falun Gong új vallási mozgalom első elnyomása során. 1999-ben egy 32 napos időszak alatt a Focus Talk 28 olyan epizódot sugárzott, amely a vallás követőit rágalmazta és gyűlöletet szított ellenük.[1] 2001-ben megtévesztő módon azt állították, hogy a Tienanmen téren magukat felgyújtó emberek egy csoportja a Falun Gong követője volt, amit a kanadai szabályozó bizottság "egyértelműen visszaélésszerűnek" minősített.[2]

NBA szólásszabadságról szóló vitaSzerkesztés

2019-ben a CCTV bejelentette, hogy a Houston Rockets vezérigazgatójának, Daryl Morey-nak a hongkongi demokráciapárti tüntetéseket támogató tweetjére válaszul lemondja a National Basketball Association két előszezonbeli mérkőzésének közvetítését. Miután Adam Silver megvédte a vezérigazgató szólásszabadsághoz való jogát, a CCTV így reagált: "Kifejezzük határozott nemtetszésünket és ellenkezésünket Silver Morey szólásszabadsághoz való jogát támogató nyilatkozatával kapcsolatban. Úgy véljük, hogy minden olyan megjegyzés, amely a nemzeti szuverenitást és a társadalmi stabilitást támadja, nem tartozik a szólásszabadság kategóriájába", majd így folytatta: "Azonnal kivizsgáljuk az NBA-vel való minden egyéb együttműködést és eszmecserét".[3]

JegyzetekSzerkesztés

  1. Cook, Sarah: China Central Television: A Long-standing Weapon in Beijing’s Arsenal of Repression (amerikai angol nyelven). thediplomat.com. (Hozzáférés: 2021. november 20.)
  2. China Central Television: A Long-standing Weapon in Beijing’s Arsenal of Repression (angol nyelven). Freedom House. (Hozzáférés: 2021. november 20.)
  3. Business, Michelle Toh, CNN: China won't show NBA preseason games as backlash over Hong Kong tweet grows. CNN. (Hozzáférés: 2021. november 20.)

További információkSzerkesztés