Főmenü megnyitása

Hírszerző.hu

(2005-2012) internetes újság
(Hírszerző (weboldal) szócikkből átirányítva)
A hírszerző címlapja (részlet)

A Hírszerző egy magyarországi internetes liberális politikai hír- és véleményportál volt 2005–2012 között.

TörténeteSzerkesztés

Az internetes újságként indult portál 2005. július 4-én jelent meg először a világhálón a Capital Group Zrt. vállalkozásaként, a Political Capital (PC) politikai elemző céggel szoros együttműködésben, de önálló menedzsmenttel.[1] A Capital Group Szabados Krisztián és Arató András (utóbbi a Dunaholding-csoport vezetője, a Klubrádió tulajdonosa) közös cége volt.

Ekkor elsősorban a magyar belpolitika elemző bemutatására szakosodott. Önmagát „független, szabadelvű internetes portál”-ként definiálta. Konkurenciájának nemcsak az online portálokat, hanem a napilapokat (pl. Népszabadság) is tekintette.[2]

Indulásukkor a „tiszta politika” szlogent használták,[1] mely később „sokat jelent”-re módosult. Az oldal fő törekvése az volt, hogy pártatlanul, függetlenül, tisztességesen, pontosan, hitelesen, korrekt módon tájékoztasson. További fő szempontjai a közérthetőség, az igényesség, egy-egy téma alapos körbejárása, a kritikus, ugyanakkor mértéktartó hangvétel. A Hírszerző két fő alapelve a kompetencia és a felelősség.[1][2]

Az eredeti szerkesztőség 8 főt számlált; 2007 novemberében 12 főből áll (a fotóst és a marketingest is beleértve). Állandó szerzőik mellett külső munkatársakkal is dolgoznak, akik folyamatosan együttműködnek az oldallal. Indulásukkor legtöbb kollégájuknak nem volt internetes portálnál korábban szerzett tapasztalata, konkrét mintát nem követtek.

A 2007. június 1-jei főszerkesztőváltással Seres Lászlót Gavra Gábor váltotta. Ekkor a lap dizájnja is megújult és tartalmi újításokra is sort kerítettek. A mindinkább interaktív lapnak az RSS elérés is része lett. 2008 áprilisában Arató András és cégei jelképes szintre csökkentették tulajdoni hányadukat a Hírszerzőben. 2009 elejétől az oldal szerepel az egyik legdinamikusabban fejlődő miniblog oldalon, a Twitteren, ezzel is nyitva azok felé a fiatal olvasók felé, akik aktívan és tudatosan használják az internetet, valamint profilt nyitott a legnagyobb nemzetközi közösségi oldalon, a Facebookon is.

2010 májusában a HVG Online Zrt. megvásárolta, miután a Capital Group nem tudta tovább finanszírozni a megjelenését.[3] A portál menedzselési, marketing és hirdetésszervezési tevékenységét ezután a HVG cégcsoport végzte.[4] 2010 szeptemberében új megjelenést kapott, valamint megerősödött a publicisztikai és a tényfeltáró rovat.[5]

2011 júliusától ismét profilt és főszerkesztőt váltott. Kiss Ádám vezetése alatt mint véleményportál működött tovább.[6] Októberben a HVG-csoport más termékeihez hasonlóan új megjelenést kapott.[7] Az új dizájn nagyobb képeket, nagyobb betűméretet, rögzített fejlécet és szögletes formákat használ, ugyanakkor kevesebb tartalom látszott azonnal. Az Hírszerző megjelenését a HVG 2012 júniusában megszüntette, a munkatársakat a HVG Online kiadványaihoz csoportosították át. A honlap még másfél évig elérhető maradt, aztán lekerült a világhálóról.

LátogatottságaSzerkesztés

Az oldal 2009 februárjában napi ~113.000[8] látogatót számlált egy átlagos munkanapon (ez azt jelenti, hogy ennyi különböző számítógépről kattintanak rájuk), azaz a portál bő egy év alatt megduplázta a látogatottságát (~55.000 látogató munkanapokon, ~36.000 szabadnapokon 2007 novemberében). Többségük nem közvetlenül, hanem valamilyen külső linkről jut el a portálra, csakúgy, mint a többi hasonló, kisebb oldal esetében, éppen ezért szoros a kooperáció más hírgyűjtő oldalakkal, többek között a Hírkeresővel, Hírstarttal és a Hírlista.hu-val.

Politikához fűződő kapcsolataSzerkesztés

A „hírszerzők” jelenleg (2007 novemberében) is hangsúlyozzák az oldal szabadelvűségét, a politikai és gazdasági szabadságjogok védelmét. Saját elveikhez akarnak hűek maradni, számukra nem csupán esztétikai kérdés a politika. Önmeghatározásuk szerint „individualisták”, értékrendjükben „liberális konzervatívok”. A weboldalt korábbi tulajdonosa, a Capital Group miatt gyakorta a magyarországi politikai baloldalhoz „kötötték”.[9]

Az oldalt szélsőjobboldali Kuruc.info portálon rendszerint szélsőséges, cionista és magyarellenes jelzőkkel illették, melyek közül az utóbbit a Hírszerző viszonozta is.[10]

FőszerkesztőkSzerkesztés

JegyzetekSzerkesztés

  1. a b c Nem ülünk senkinek a zsebében! Archiválva 2016. március 9-i dátummal a Wayback Machine-ben, Emasa, 2005. július 15.
  2. a b Ami változatlan: a Hírszerző szabadelvű portál marad Archiválva 2012. január 18-i dátummal a Wayback Machine-ben, Emasa, 2007. július 4.
  3. Megszűnhet a Hírszerző – Index, 2010. május 4. és A HVG vette meg a Hírszerzőt – Index, 2010. május 19.
  4. A HVG veszi át a HírszerzőtNépszabadság, 2010. május 19.
  5. Megújult a Hírszerző[halott link] – Hírszerző.hu, 2010. szeptember 27.
  6. a b Meghalt a Hírszerző, éljen a Hírszerző! Archiválva 2011. július 24-i dátummal a Wayback Machine-ben – Hírszerző.hu, 2011. július 18.
  7. Megújult a Hírszerző![halott link] – Hírszerző, 2011. október 16.
  8. Forráshivatkozás-hiba: Érvénytelen <ref> címke; nincs megadva szöveg a(z) Webaudit nevű ref-eknek
  9. Függetlenek függelmei[halott link], Heti Válasz, 7. évfolyam 49. szám, 2007. december 6.
  10. Matt három lépésben: a Kuruc.info tündöklése és bukása. [2008. augusztus 22-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2008. augusztus 22.)
  11. Főszerkesztőt vált a Hírszerző – Hvg.hu, 2005. november 2.

ForrásokSzerkesztés

  • Jakobi Sarolta, Kudron Anna és Boros Tamás interjúja Gavra Gábor főszerkesztővel és Seres László vezető szerkesztővel, szóbeli közlés, 2007 novembere.

További információkSzerkesztés