Vita:Nádasdy Ferenc (főúr)

Nincsenek megbeszélések ezen a lapon.
Oh barátim, az legdagályossabb rész idekopíroztatott:"Amikor a bécsi kormány és ennek Magyarországot és alkotmányát gyűlölő tagjai és a jezsuiták s a vakbuzgó főpapok (mint Szelepcsényi György és Kollonich Lipót) által befolyásolt uralkodó, az ország törvényei és a békekötések ellenére, mind inkább ráléptek az elnyomás útjára s elkeserítették előbbi legjobb hiveiket is".--Linkoman

Nem ő volt az a Nádasdy, akit a tőle rettegő törökök „fekete bég”-nek neveztek? (Lásd Herczeg Ferenc: Fogyó hold c. regényét is). Akela vita 2008. január 2., 18:09 (CET)

Nem bizony! ;) A "Fekete bég" ugyan szintén Ferenc volt, de az a Ferenc a nádor Nádasdy Tamás fia volt, Báthory Erzsébet férje, jó egy évszázaddal korábban. Atiee vita 2008. január 11., 00:30 (CET)

Kanizsai Orsolya szócikkben szereplő fiú, Kanizsai Ferenc (*1555...), Nádasdy III. Tamás fia, ő lenne a „fekete bég”...? [1] és [2] szerint Nádasdy Ferenc báró (1555–1604), törökverő hadvezér, a „Fekete Bég”, Sárváron született, a sárvári múzeum névadója. AZ ő nagyapja volt Nádasdy I. Ferenc. A fekete bég sztem II. Ferenc, ez a szócikk pedig sztem Nádasdy III. Ferenc kéne legyen, Nádasdy Ferenc (hadvezér) pedig a IV. Ferenc, és az ő fia Nádasdy V. Ferenc (1708-1783) tábornagy, a hétéves háború hőse. Akela vita 2008. január 11., 14:40 (CET)

Megmondom őszintén, nem teljesen értem, hogy mi a problémád! :) Igen, Kanizsai Orsolya és Nádasdy Tamás nádor fia volt a fekete bég, az a Ferenc, aki a Kanizsai Orsolya szócikkban is szerepel. Azt nem értem, hogy miért hiszed, hogy azt a fiút Kanizsai Ferencnek hívták, holott a cikkben csak annyit írnak, hogy későn született Ferenc nevű fiúk. Akit természetesen az apja után Nádasdy Ferencnek hívtak. Mint ahogy pl. a Te általad berakott, 2-es számú linken is olvasható. És továbbra sem egyenlő ezzel a Nádasdy Ferenccel, de ezen az oldalon nem is írják, hogy ő lenne a fekete bég... Atiee vita 2008. január 11., 17:16 (CET)

Kanizsai Orsolya későn született fiára a Ferenc link utal, ezért csudálkoztam, hátha ez a helyes neve (én nem gondolnám, hogy az, szerintem is Nádasdy, nem Kanizsa). Az apa, Nádasdy III. Tamás oldalán van utalás fiára, a fekete bégre. Igazából először csak ennyit akartam itt kérdezni, azután találtam adatokat a többi Nádasdy Ferencre is, és idegyűjöttem, hogy valahol egyben meglegyen. A hasonló nevű Nádasdyak szócikkeinek címeit majd érdemes lenne egységes kiegészítésekkel megkülönböztetni, sima sorszámmal vagy a születési-halálozási évekkel a linkben. Persze erre még ráérünk, ha már négy-öt hasonló nevűről meglesznek a szócikkek. üdv. Akela vita 2008. január 11., 17:39 (CET)

Értem, az ottani linkre tényleg nem néztem rá, nos ez esetben mea culpa, hogy rosszat feltételeztem rólad, azt pedig át kell majd írni. Meg mint látom, a Nádasdy III. Tamás oldalon szereplő, "fia Nádasdy Ferenc, a fekete bég" link is ide mutat, pedig az itteni Ferenc nem a fekete bég továbbra sem. :) Szóval azt is át kell írni. Én az évszámos megoldást javasolnám, egyfelől azért, mert úgy talán könnyebben beazonosítható (az emberek szerintem általában a "kb. ekkor élt" kritérium alapján keresnek és nem ismerik, hogy az illető hányadik volt e néven a családjában), másfelől szerintem eleve nem szokás ez a számozgatás (főméltóságokat leszámítva), Nádasdy III. Tamás sem azért szerepel ezen a néven, mert a Nádasdy családban a harmadik Tamás volt, hanem mert ő volt az ország harmadik Tamás keresztnevű nádora. De ez csak egy javaslat. Mindenesetre a két téves, fekete béges linket átírtam Nádasdy Ferenc (1555-1604)-re. Atiee vita 2008. január 11., 17:49 (CET)
Visszatérés a(z) „Nádasdy Ferenc (főúr)” laphoz.