Vita:Pestszenterzsébet

Megbeszélés hozzáadása
Aktív megbeszélések

A név helyesen Pesterzsébet?Szerkesztés

Nagyon rövid ideig, 31-45-ig volt Pestszenterzsébet, de a kerület/város neve előtte is, utána is Pesterzsébet (Erzsébet királyné után, és nem Szent Erzsébet után kapta a nevet)

A kerület hivatalos oldala is https://pesterzsebet.hu/. Javítani kéne a szócikk címét, a tartalmat, és az oldal térképen a megnevezést is. Vagy sokkal inkább összevonni a XX. kerület szócikkel, hiszen a kettő egy és ugyanaz. (szerk)

"Erzsébetfalva telepet Suda János és társai (nagy áldomás rendezésével) 1870. június 14-én alapították meg.

Elhatározták, hogy a telepet Erzsébet királyné tiszteletére nevezik el és az alapítás emlékére június 14-ét, mint búcsúnapot fogják évenként mindenkor megünnepelni. A névadáshoz a királyi család is hozzájárult. ... A város nevét az 1930-as években, a római katolikus egyháztanács Hannauer István váci megyéspüspök és Petter Géza esperes-plébános kezdeményezésére, Árpádházi Szent Erzsébet emlékezetének megerősítése céljából Pestszenterzsébetre szerették volna változtatni. A püspök többször járt Pesterzsébeten és tárgyalt Chikánnal a névváltoztatás ügyében. Először Szent Erzsébet halálának 700. évfordulója alkalmából, 1931-ben, a Kováts Győrgy által vezetett polgári leányiskola vette fel a nevet.(Kováts György igazgató 1932-ben vitézségi kitüntetést kapott.) Ezt követően, 1932 novemberében a város is felvette a Pestszenterzsébet nevet. A névváltozás azóta is vissza-visszatérő politikai téma a város életében. A második világháború után ismét Pesterzsébet, majd az 1980-as évek végén rövjd ideig Pestszenterzsébet, utána – az alapítók akaratának megfelelően-az Erzsébet királynő emlékét megörökítő nevet vette vissza a település."

Magyarul a szócikkben említett nevű település nem létezik.


Ezt találtam:

A XX. kerület Nagykőrösi út - Nagysándor József utca - Vörösmarty utca - Tinódi utca - Vágóhíd utca - Bolyai János utca - kerülethatár - Ráckevei Duna - Határ út által határolt területének a Fővárosi Közgyűlés 74/1999.(I.28.)Főv.Kgy.h. sz. határozatával újra Pesterzsébet-re változott a városrészneve. Ez története folyamán harmadik alkalommal fordul elő.

A település 1870-ben alakult meg Erzsébetfalva néven. Névadója Erzsébet királyné, I. Ferenc József felesége volt. 1919-ben Leninvárosnak nevezték el. 1924-től a Pesterzsébet nevet viselte. 1932-ben Árpádházi Szent Erzsébet tiszteletére a Pestszenterzsébet nevet kapta. 1950-ben visszakeresztelték Pesterzsébetre. 1990-től, a Fővárosi Tanács 1990. (IX.30.) 149. sz. határozata alapján a városrészt újra Pestszenterzsébetnek hívták. Végül 1999-ben a fenti döntéssel harmadszorra is Pesterzsébet lett a neve.

http://villamosok.hu/esem/erzseb.html

– Aláíratlan hozzászólás, szerzője 78.131.71.229 (vitalap | szerkesztései) 2020. február 4., 08:00

Ez a cikk az 1950-ben Budapesthez csatolt, addig önálló városról szól, amely nem pontosan azonos se a XX. kerülettel, se a mai Pesterzsébet városrésszel. Talán össze lehetne vonni ezeket a cikkeket, de az sok zavart okozna, többek között a névváltozások miatt is.

A cikk tartalmazza a Budapesthez csatolás előtti névváltozásokat, a cikkcím pedig az egykori városnak a Budapesthez csatolás pillanatában érvényes nevével egyezik meg. Ezt helytelen elnevezésnek nem lehet nevezni. Ez a helyes elnevezés és cikkcím.

Az egyébként kifejezetten téves állítás, hogy 1945-ig volt a neve Pestszenterzsébet, mert valójában 1950-ig volt az. Hamis beállítás, hogy ez a név nagyon rövid ideig lett volna érvényben, hiszen a település önálló városként létezésének nagy részében ez volt a neve, a 27 évből 19 évig. Ma természetesen nem létezik ilyen néven település, de ez a település más néven sem létezik, hiszen Budapest része.

Peyerk vita 2020. február 4., 08:11 (CET)

De, pontosan azonos a jelenlegi XX. kerülettel, illetve a korábbi XX. kerület Pesterzsébet nevű részével. Pesterzsébet és Pestsztenterzsébet ugyanazon település két elnevezése, de míg előbbi az eredeti és a jelenlegi neve, addig a másik a 150 éves fenállása alatt csupán 30 évig volt érvényben (32-50, 90-99)

" de ez a település más néven sem létezik, hiszen Budapest része" Ilyen hülyeséget honnan veszel?

A 45-ig téves volt, helyesen 1950ig. De az hamis állítás, hogy ez valami másik település lett volna, illetve lenne. Ez a korábban Pesterzsébet néven létező, illetve jelenleg is ilyen néven létező település 32-50, és 90-99 közötti elnevezése, nem egy másik település.

– Aláíratlan hozzászólás, szerzője 78.131.71.229 (vitalap | szerkesztései) 2020. február 4., 08:22

Miért lenne hülyeség, hogy ma Budapest része? Mivel az, ezért ma nem létező település, hanem Budapest kerülete, illetve városrésze, de azok nem is egyeznek meg: Pesterzsébet (városrész) Erzsébetfalva (városrész) csak egy része Budapest XX. kerületének. Mindegyikről önálló szócikk van, nagyon helyesen. (Elnézést, utólag javítottam a tévedéseket.)

Mivel ez a cikk a megszűnt egykori városról szól, ezért a szócikk címe annak utolsó hivatalos neve, ahogy minden hasonló cikk esetében a Wikipédián.

Peyerk vita 2020. február 4., 08:33 (CET)

Nem az a hülyeség, hogy ma Budapest része, hanem az az állításod, hogy azért nem létezik ilyen település, mert Budapest része lett. Természetesen létezik, és ez a neve

"Pesterzsébet (városrész) csak egy része Budapest XX. kerületének" Ez se igaz. A jelenlegi XX. kerület teljes egészének az elnevezése Pesterzsébet (amit néha hívtak Pestszenterzsébetnek is, de ugyanarról van szó). Pesterzsébetnek vannak városrészei, mint Erzsébetfalva, Kossuthfalva, Pacsirtatelep, Szabótelep...

Tényekkel vitatkozol. Javaslom a https://pesterzsebet.hu/ felkeresését.

A te állításaidból úgy tűnhet valakinek - tévesen - hogy létezett egy Pestszenterzsébet nevű város, ami megszűnt azáltal, hogy Budapest része lett, és ezután átnevezték Pesterzsébetnek egy részét, és ez a szócikk a 'megszűnt' valamikori városról szól (amit eleve cáfol a szócikk idézett tartalma is, ami utal arra, hogy ez ma bizony Pesterzsébet és XX. kerület). Nincs egykori megszűnt város.

Van egy Pesterzsébet nevű település, amit egyszer átneveztek Pestszenterzsébetre, és miközben épp ezt a nevet viselte (fenállását tekintve rövid ideig) Budapesthez csatolták és visszakapta az eredeti nevét, de a kettő egy és ugyanazon település más-más korszakban érvényes elnevezése, ezért megtévesztő és felesleges külön szócikk. Ha már van a XX. kerület szócikktől eltérő szócikk, akkor annak pedig Pesterzsébetnek kéne lennie, és nem annak kéne átirányítva lennie erre, lévén Pesterzsébet volt a neve mikor várossá nyilvánították, és az a neve jelenleg is.

– Aláíratlan hozzászólás, szerzője 78.131.71.229 (vitalap | szerkesztései) 2020. február 4., 08:50

Megkérlek, írd alá, amiket írsz, mert unom, hogy nekem kell pótolnom. – Peyerk vita 2020. február 4., 08:58 (CET)


Bocsánat, én nem vagyok wiki szerkesztő, fogalmam nincs hogy kell aláírni, csupán felhívtam a figyelmet egy tévedésre, amit gondoltam majd kijavít valaki hozzáértő. Bár elnézve a felvetésemre adott reakcióidat, már nem vagyok ebben biztos :) "Talán össze lehetne vonni ezeket a cikkeket, de az sok zavart okozna, többek között a névváltozások miatt is. " Milyen zavart okozna? A jelenlegi állapot okoz zavart, hogy beírod, hogy Pesterzsébet, és átirányít ide, miközben az a helyes elnevezés (az alapítók szándékát tükröző, a várossá nyilvánításkori eredeti név, a leghosszabb ideig fenálló, és a jelenleg is használt elnevezés). A szócikkben pedig ki lehet térni rá - ahogy a város honlapján is, hogy mikor és kik szorgalmazására változtatták meg az elnevezést, és mettől-meddig volt használatban.

Ebben a szócikkben olyan tévedések vannak, mint pl: "Pestszenterzsébet egyike az 1950-ben Budapesthez csatolt megyei városoknak, mely 1994-ig Soroksárral együtt alkotta, azóta pedig önállóan alkotja Budapest XX. kerületét. " Nem, nem alkotta (max 90-94 között) és jelenleg sem alkotja. " Az 1950–1990 közötti időszakban a kerületre, illetve a városrészre a Pesterzsébet elnevezést használták, és ezt a nevet használja ma is a kerületi önkormányzat. " Ez meg azt sugallja, mintha a Pestszenterzsébet lett volna az eredeti név, de ma más nevet használnak a megnevezésére. Pedig ugye fordítva van, és eleve ellentmond a szócikkben leírtaknak, miszerint 1924-ben Pesterzsébet néven városi rangot kapott, majd 32-ben átnevezték.


Tehát: -vagy legyen összevonva a XX. kerület szócikkel, ahol részletesen le van írva mikor hogyan nevezték és miért -vagy legyen egy Pesterzsébet(történelmi település) szócikk, mint más kerületek esetében (lévén ez volt az eredeti neve, és ez a jelenlegi is), ahol szintén le van írva, mikor miért volt Pestszenterzsébet, és ahova a Pestszenterzsébet keresés átirányítódik, és nem pedig fordítva, mint most.

aláírás helye :)

– Aláíratlan hozzászólás, szerzője 78.131.71.229 (vitalap | szerkesztései) 2020. február 4., 09:16

De, wiki szerkesztő vagy, különben nem beszélgetnénk itt. Aláírni legegyszerűbben a szerkesztési eszközök között megtalálható gombbal tudsz, de magad is beírthatsz 4 db tilde ("~") karaktert. – Peyerk vita 2020. február 4., 10:21 (CET)

Márpedig az egykori Pestszenterzsébet (korábban Pesterzsébet, még korábban Erzsébetfalva - várossá is ezen a néven nyilvánították, nem Pesterzsébetként) megszűnt önálló településnek lenni 1950-ben. Budapest része immár 70 éve, vagyis hosszabb ideje, mint ameddig egyáltalán önálló település volt (ami ugye 53 év, előtte Soroksár része volt). Úgy tűnik, a "település" fogalmával nem vagy tisztában, önkényesen kiterjesztve alkalmazod, ez okozza a fő zavart. A Budapesthez csatolt egykori települések ma már nem települések. Ez a szócikk az 1950-ben megszűnt egykori településről szól. Szólhatna másról is, de nem másról szól.

Mint már írtam fentebb, elvileg talán össze lehetne vonni egy sor kapcsolódó cikket, de az sok zavart okozna, többek között a névváltozások miatt is, amibe már most is rövid idő alatt belezavarodtunk mindketten. Én a magam hibáját már javítottam, te még nem a magadét. 2012-ig a XX. kerületen belül, annak egy részén létezett egy Pesterzsébet nevű városrész, azóta pedig létezik egy Erzsébetfalva nevű. Egyik sem egyezik meg az egykori Erzsébetfalva/Pesterzsébet/Pestszenterzsébet területével, annak csak egy része, így a nevek folytonossága és az általuk jelölt terület állandósága hibás feltételezés.

A cikkek összevonása azért okozna zavart, mert 1950 óta a Pesterzsébet, Pestszenterzsébet és Erzsébetfalva neveket többféleképpen használták és használják, az egykori önálló településnek sokszor csak egy részére, ezért nem ugyanazt a fogalmat takarják.

A "van egy Pesterzsébet nevű település, amit egyszer átneveztek Pestszenterzsébetre" teljesen önkényes állítás ettől függetlenül is, ugyanis ha már így akarsz fogalmazni, akkor az igazság az, hogy "született 1897-ben egy Erzsébetfalva nevű település, amit 1923-ban várossá nyilvánítottak, aztán 1924-ben átnevezték Pesterzsébetre, aztán 1932-ben Pestszenterzsébetre, végül 1950-ben Budapesthez csatolták, és ezzel megszűnt". Túl sok tévedést halmozol itt, amikre egyenként nem tudok és nem is akarok válaszolni, de például az sem igaz, hogy az alapítók szándékát tökrözné a Pesterzsébet név, hiszen azt az Erzsébetfalva név tükrözte. Az az eredeti név, nem a másik kettő. A három név közül az önálló település 27 évig az Erzsébetfalva nevet viselte, 8 évig a Pesterzsébet nevet, és 18 évig a Pestszenterzsébet nevet. Ebből elég nehéz kihozni, hogy a Pesterzsébet volt a leghosszabb :) (A legrövidebb sem volt, mert az meg a Leninváros volt 1919-ben.)

A XX. kerületről szóló cikknek nem kell és nem is lehet megváltoztatni a címét, mivel ez a kerület hivatalos neve. A Pesterzsébet nevet az önkormányzat törvényesen használja, megvannak arra is a szabályok, de a kerület neve nem az.

Én nem fogom ezeket a módosításokat elvégezni a cikkben. Ha szeretnéd meggyőzni a Wikipédia más szerkesztőit, hogy neked van igazad, azt természetesen megpróbálhatod. Én csupán válaszoltam a felvetéseidre, amik zavarosak és jó részt megalapozatlanok.

Peyerk vita 2020. február 4., 10:45‎ (CET)

Miért 1870?Szerkesztés

A település 1897-ben szakadt el Soroksártól, Erzsébetfalva néven nagyközséget alkotva. Miért 1870 van megadva az infoboxban? – LaSza 🚍 (VITA) 2021. szeptember 19., 23:55 (CEST)

  megjegyzés Itt a vitalapon fentebb több helytelen forrást is láttam, miszerint akkor alakult meg önálló községként, feltehetőleg ez az oka... – LaSza 🚍 (VITA) 2021. szeptember 19., 23:56 (CEST)
Visszatérés a(z) „Pestszenterzsébet” laphoz.