A TG1 (kiejtése: ti-dzsi-únó) az olasz Rai 1 híradója, a Telegiornale 1 rövidítéséből ered.

TG1
TG1.svg
Műfaj hírműsor


Ország Olaszország
Nyelv olasz
Gyártás
Gyártó Radiotelevisione Italiana
Sugárzás
Eredeti adó Rai 1
Eredeti sugárzás kezdete1954
További információk

A hírműsort a Rai a Róma északi részén található Saxa Rubra nevű gyártóbázisán készíti, a műsor igazgatója Mario Orfeo.

TörténeteSzerkesztés

A hírműsor 1954-ben kezdődött Telegiornale (Tv-Híradó) néven Vittorio Veltroni vezetésével, ami hosszú ideig egy déli és egy esti kiadással jelentkezett. A hírszerkesztésre és a műsor készítésére jelentős befolyással bírt a kormány és az egyház is, aminek következménye lett az 1975-ben életbe lépett reform (it: Riforma_della_RAI_del_1975), amelyet az olasz köznyelv lottizzazione néven ismer. Ennek értelmében az akkori legnagyobb befolyással bíró parlamenti pártok felosztják egymás között a Rai három csatornáját a híradóikkal együtt: a Rai 1 kereszténydemokrata, Rai 2 szocialista és a Rai 3 kommunista ellenőrzés alá kerül.[1] 1976-ban nagy változás ment végbe a Rai-nál, a Rai 2 (akkori Rete 2) elindítja saját híradóját a TG2-t, ekkor nevezik át a Rai 1 híradóját Telegiornale 1-ra, amely TG1 rövidítéssel válik ismertebbé.[2]

A megújult híradóban a tudósítások mellett már interjúkat és a 20 órás kiadásban már hírelemző műsorokat is készítettek Dentro la notizia néven.

1980-as évektől a TG1 délutáni kiadással is jelentkezik 18 órától. 1986-tól megváltozik a főcím: a földgömb körül forog a Telegiornale felirat, amely eltűnik és sárga betűkkel a TG1 felirat csúszik be a földgömb alatti térbe.[3] Már reggeli kiadással (TG1 Mattina) is jelentkezik, ami az Unomattina reggeli beszélgetős műsor részeként kerül adásba. 1992 és 1994 között Telegiornale Uno néven, 1994-től ismét TG1 néven jelentkezik a hírműsor. A műsor ekkor már a Saxa Rubran felépített gyártóbázison készül.

2000-ben leváltotta a Rai felügyelőbizottsága Gad Lerner igazgatót, miután a TG1 riportere, David Sassoli egy pedofilról szóló riportot készített, amit nagyon erőszakosnak találtak, a riportot leadták a TG3 híradóban is.[4] Albino Longhi vezette a TG1-t 2002. május 5-ig, őt követte Clemente Mimun a TG2 addigi vezetője volt. 2006-ban Mimun lemondott és a Rai Parlamento szerkesztőségének élére került, helyébe Gianni Riotta került.

2009-ben benyújtotta lemondását Gianni Riotta, aki az Il Sole 24 Ore napilap igazgatója lett. Andrea Giublio került átmenetileg a TG1 vezetői posztjára. Augusto Minzolini lett az új vezető, akiről köztudott volt, hogy az akkori miniszterelnök Silvio Berlusconi pártján állt. A kinevezése politikai és szakmai felháborodást váltott ki, az új kinevezett igazgató hírszerkesztési módszereit, még a saját szerkesztősége is elítélte.[5]

2010 májusában felmondott Maria Luisa Busi, aki akkor már 16 éve az esti 20 órás kiadás műsorvezetője volt, felmondását Minzolinivel való rossz viszonyával és az ő vezetése alatt kialakult elviselhetetlen munkahelyi légkörrel indokolta.[6] Felmondásában nyílt levelet tett közzé Tg1 di parte, dov’è il Paese reale? (Elfogult TG1, hol van a valódi Olaszország?) címen.[7]

2010 októberében az AgCom (Olasz Kiegyensúlyozott Kommunikációért felelős Hatóság) elmarasztalta Minzolinit "súlyos kiegyensúlyozatlanság" miatt, mivel a TG1 híradásai kormánypárti többségűek és elfogultak voltak. A TG1 nézettsége és a nézők bizalma folyamatosan csökkent, a részrehajlás miatt.[8] 2011-ben menesztették Minzolinit, a döntést miatt munkaügyi pert indított, amit 2012-ben elvesztett.

2012 novemberétől Mario Orfeo a vezető. 2014. június 9-étől megújult a főcím és az adást innentől digitális rendszerben sugározzák.

2016-ban a TG1-t ismét elfogultsággal vádolják. Az első esetben Beppe Grillo az 5 Csillag Mozgalom vezetője PD1 gúnynévvel illeti a TG1-t. A TG1 egy tudósításában Róma ellenzéki polgármester-jelöltjéről, Virginia Raggiról becsületsértő riport jelenik meg, miközben szerinte a TG1 szemet huny a kormányzó PD és a Camorra maffia szervezet közti kapcsolat miatti nyomozásról.[9]

A másik esetben a L'ultima ribattuta nevű napilap vádolta meg a TG1-t, a Róma újonnan megválasztott, ellenzéki polgármesterének, Virginia Raggi tevékenységét bíráló tudósítása miatt. A TG1 tudósítása ugyanis a római szemétszállítás körül kialakult káoszt és a város elmúlt 20 évét átszövő korrupciós ügyeit összemossa Virgina Raggi munkájával, emiatt a lap a TG1-t servizio anti-Raggi-nak[10] (Raggi ellenes műsornak) nevezi.

A TG1 legnézettebb esti 20 órás kiadásának nézettsége 25% körüli, amely 4,7 millió fő.[11]

A főcím zenéjeSzerkesztés

A TG1 főcím zenéjét Egidio Storaci nápolyi zeneszerző készítette 1954-ben. A főcím zene alaptémáján az évek során nem változtattak sokat, csak az ütemét változtatták, hol lelassították, hol gyorsítottak rajta.[12]

VezetőségSzerkesztés

Az eddigi vezetőkSzerkesztés

Műsor neve Igazgató Időszak Megjegyzés
Telegiornale Vittorio Veltroni 19541956
Massimo Rendina 19561959
Leone Piccioni 19591961
Enzo Biagi 19611962
Giorgio Vecchietti 19621965
Fabiano Fabiani 19651967
Villy De Luca 19671976
TG1 Emilio Rossi 19761980
Franco Colombo 19801981
Emilio Fede 19811982 átmeneti
Albino Longhi 19821987
Nuccio Fava 19871990
Bruno Vespa 19901992
Telegiornale Uno
Albino Longhi 19921993 átmeneti
Demetrio Volcic 19931994
TG1
Carlo Rossella 19941996
Nuccio Fava 19961997
Rodolfo Brancoli 1997
Marcello Sorgi 19971998
Giulio Borrelli 19982000
Gad Lerner 2000
Albino Longhi 20002002
Clemente J. Mimun 20022006
Gianni Riotta 20062009
Andrea Giubilo 2009 átmeneti
Augusto Minzolini 20092011
Alberto Maccari 20112012 átmeneti
Mario Orfeo 2012 óta

Jelenlegi vezetésSzerkesztés

MűsorvezetőiSzerkesztés

TG1 MattinaSzerkesztés

A reggeli kiadás hétköznaponként 6:30, 7:00, 7:30, 8:00, 9:00, 9:30 és 9:55-ös kezdéssel kerül adásba, hétvégeken 4 kiadással (7:00, 8:00, 9:00 és 9:30) jelentkezik.

TG1 13:30-as kiadásSzerkesztés

Megjegyzés: 1987 és 1991 között csak ebben a kiadásban vezették párban a TG1-t: Claudio Angelini és Danila Bonito, Giulio Sciorilli Borrelli és Angela Buttiglione,Liliano Frattini és Tiziana Di Simone párosban.

TG1 Flash 16:30-as kiadásSzerkesztés

TG1 ore 20Szerkesztés

TG1 Mezzasera/60 SecondiSzerkesztés

Tg1 NotteSzerkesztés

Che tempo fa? - Időjárás-jelentésSzerkesztés

Az időjárás-jelentést az Olasz Légierő Meteorológiai Szolgálata (Servizio Metorologico dell'Aeronautica Militare) készíti, az időjárás-jelentést hosszú ideig, 31 évig Guido Caroselli meteorológus mondta el.[14]

JegyzetekSzerkesztés

IrodalomSzerkesztés

  • Vittorio Prada: Videocrazia e tetralizzazione della politica nell'era berlusconiana (2014), 56. oldal, Berlin, Frank & Timme, ISBN 978-3-7329-0046-6

FordításSzerkesztés

Ez a szócikk részben vagy egészben a TG1 című olasz Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel.

Hasonló cikkekSzerkesztés

További információkSzerkesztés