Főmenü megnyitása

Budapest Európa Televízió

nagyváradi székhelyű televízió
(BP TV szócikkből átirányítva)

A Budapest Európa Televízió (rövidítve BPETV, korábban Budapest Televízió) egy nagyváradi székhelyű, magyar nyelvű műsort sugárzó televízió. A csatorna egyike az első magyar kereskedelmi televízióknak, ám a nagy kereskedelmi adóktól eltérő üzleti modellt képviselt, sokáig sikeresen. A 2000-es évek első évtizede második felében e televízió képernyőjén nőtt meg az ismertsége több bulvársztárnak is. Például Fehér Anettka.

Budapest Európa Televízió
Adatok
Indulás 1991. március 27. (Budapest TV)
2009. szeptember 4. (Budapest Európa TV)[1]
Megszűnés 2009. augusztus 30. (Budapest TV)[2]
Korábbi nevek Budapest TV
Tulajdonos SC BP Europa Televizio SRL
Felbontás 360i (LD, 4:3)
Ország Románia
Vételi terület Európa
Székhely Nagyvárad
Hivatalos oldal

A televízió mindennap reggel 8-tól hajnali 1-ig sugárzott, a fennmaradó időben hirdetések és képújság futott.

A csatorna ma is közvetít különböző műsorokat online. Mint például mulatós és vallás műsorokat egyaránt.

TörténeteSzerkesztés

A Budapest TV-t 1991-ben alapították.[forrás?] Az adó kezdetben csak a budapesti AM-mikrón sugározta műsorát.[3] Majd 2001. május 3-án megkezdte műholdas műsorszórását.[4] A nagy kereskedelmi televíziók földi sugárzásának 1997-es megkezdésekor már nyilvánvaló volt, hogy a BPTV képtelen versenyezni a látványos műsorokat gyártó, robusztus pénzügyi hátteret maguk mögött tudó TV2-vel és RTL Klubbal. Az adó egy sajátos üzleti modell irányába fordult: a televíziót nem a műsorok közötti hirdetők finanszírozták, hanem a képernyőt a saját műsoraik számára bérbe vevő vállalkozók. A Budapest TV-n így jobbára emelt díjas telefonon elérhető jövendőmondók, lelki tanácsadók és önmaguknak nyilvánosságot kereső együttesek jelentek meg. A műsorok elavult technikával, gyakran forgatókönyv nélkül, minden másutt megszokott látványelemet nélkülözve és számos hibával készültek. Az internetes közösségek hamar felfigyeltek az önmagával szemben csak alacsony elvárásokat támasztó televízióra és műsorainak mulatságos részeit egymás után töltögették fel a videómegosztó portálokra.[5]

 
A televízió budapesti, Orczy úti központja (2009-ig)

2005-ben kiadtak egy könyvet, "15 éves a Budapest Televízió" címmel (bár az még csak 14 éves volt).[6] A társaság jelentős tartozásokat halmozott fel beszállítóival és az ORTT-vel szemben. 2006-ban egy izraeli hitelezője kezdeményezte a televízió felszámolását. A költségek mindenáron való alacsonyan tartását üzleti modelljébe foglaló televíziót igen megviselte a 2008-ban kitört gazdasági válság, amelynek nyomán hirdetési bevételei mellett a műsoridő értékesítéséből származó bevételei is megcsappantak. 2009 áprilisában felszámolóbiztost neveztek ki a csatornát működtető vállalkozás élére.[7] A céget vezető Bródy Péter és a felszámolóbiztos között többször majdnem tettlegességig fajult a viszony, miután a felszámolóbiztos megakadályozta, hogy Bródy a televízió értékes vagyonelemeit egy új társaságba átmentse.[8][9] A televíziót 2009. augusztus 30-án éjfélkor a felszámolóbiztos lekapcsoltatta a kábelhálózatokról. A televízió új társaságba való átmentésén munkálkodó Bródy 2009. szeptember 4-én új műholdról, Budapest Európa TV néven újraindítatta a csatornát.[10] Az új néven történő próbálkozás ellenére azonban a kábel- és DTH-társaságok döntő része már nem tette vissza kínálatába az igen alacsony színvonalú műsorokat sugárzó programot. Azóta a csatorna adása csak online érhető el.

A piacról kiszorulni látszó televízió stúdiója 2009. október 29-én furcsa körülmények között leégett.[11] Ugyanezen évben a vállalkozás az adósságok és a ridegre forduló üzleti környezet miatt Nagyváradra tette át székhelyét, addig székhelye Budapesten, a józsefvárosi Orczy út 44-46b alatt volt.

Ismert műsorok és arcokSzerkesztés

2003-2004-ig a Budapest TV képernyőjén jelentkezett a Magyar ATV-ből kiszorult, jobboldali újságírókat tömörítő Sajtóklub.[12] Több, később más kereskedelmi adóknál befutott bulvársztár töltötte pályafutásának egy szakaszát a Budapest Televíziónál. Majd másfél évtizeden át dolgozott az adónak Kiszel Tünde. Ezen a csatornán „gyógyított” Gyurcsók József és Tihanyi Tamás. 2000-et követően jelent meg a képernyőn Anettka, aki ugyan nem növelte meg az adó nézettségét, de botrányokkal kísért műsorai országos ismertséget hoztak a televízió és Anettka számára is. A Budapest Televízió és Fehér Anettka neve hosszú időre összeforrt. Anettka csak a 2000-rel kezdődő évtized közepén kezdett eltávolodni a csatornától, műsorai 2006 őszén hirtelen lekerültek a Budapest TV képernyőjéről. Anettka mellett megjelent a képernyőn Csala Zsuzsa, Sáfár Anikó, Straub Dezső, Puzsér Róbert, Gerencsér Tamás és Ihos József, de innen indult Fásy Ádám mulatós műsora is.

MűsorokSzerkesztés

Korábbi műholdas vételSzerkesztés

Műhold: Thor 6
1 fok nyugat
Transponder: 11
polarizáció: vertikális
freq: 11919 GHz
symbol rate: 28.000 Ms/s
FEC: 7/8[13]

JegyzetekSzerkesztés

  1. [1][halott link]
  2. [2][halott link]
  3. BUDAPEST TELEVÍZIÓ ZRT.. Cylex-tudakozo.hu. (Hozzáférés: 2013. február 1.)
  4. Műholdon a Budapest TV (magyar nyelven). Hullámvadász, 2001. május 3. (Hozzáférés: 2009. szeptember 1.)[halott link]
  5. Hiába keressük a távirányítón - csendben kimúlt tévécsatornák. Origo (2012. júl. 14.) (Hozzáférés: 2015. nov. 26.) arch
  6. 15 éves a Budapest Televízió. Libri. (Hozzáférés: 2013. február 1.)
  7. Pintér Attila: Menekül a Budapest TV (magyar nyelven). Népszabadság, 2009. augusztus 15. (Hozzáférés: 2009. augusztus 29.)
  8. CS. B.: Áll a bál a Budapest TV-ben, rendőröket kellett hívni (magyar nyelven). HVG, 2009. augusztus 13. (Hozzáférés: 2009. szeptember 3.)
  9. C: Verőlegényekkel jelent meg a felszámolóbiztos lakásánál a Budapest Tv tulajdonosa (magyar nyelven). Hírturmix, 2009. szeptember 1. (Hozzáférés: 2009. szeptember 3.)[halott link]
  10. Életjeleket mutat a Budapest Televízió (magyar nyelven). Index, 2009. szeptember 8. (Hozzáférés: 2009. szeptember 8.)
  11. A tűzoltók eloltották az este kiütött tüzet, amely reggelre újra fellobbant.
    Katona László: Újabb tűz az Orczy úti irodaépületben (magyar nyelven). Metropol, 2009. október 29. (Hozzáférés: 2010. június 9.)[halott link]
  12. MTI: Súlyos anyagiak - megszűnik a Sajtóklub! (magyar nyelven). ma.hu, 2003. október 15. (Hozzáférés: 2009. szeptember 3.)
  13. Archivált másolat. [2015. augusztus 11-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2015. augusztus 4.)

ForrásokSzerkesztés

További információkSzerkesztés