Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap

magyar vagyonkezelő és pénzalap

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) a magyar állam által elkülönített vagyonkezelő és pénzalap,[1] melynek kezelője a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa, költségvetését az Országgyűlés hagyja jóvá, tevékenységét a vezérigazgató irányítja.[2] 2011. január 1-jén alakult. Fő feladata 2015-től a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. számára történő műsorgyártás.

Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap
Az MTVA székháza Budapesten
Az MTVA székháza Budapesten
TípusVagyonkezelő és Pénzalap
Alapítva2011. január 1.
Székhely1037 Budapest, Kunigunda útja 64.
VezetőkPapp Dániel vezérigazgató
Iparágtömegmédia
TulajdonosMagyarország
FormaRészvénytársaság
TermékekMűsorszórás, Műsorgyártás

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap weboldala
SablonWikidataSegítség

Története

szerkesztés

2011–2018: Átmeneti időszak

szerkesztés

Ezen időszak alatt zajlott a teljes magyar közmédiarendszer átszervezése. A teljes közmédia (MR, MTV, Duna, MTI) ingatlanvagyonát és a 3431 főből[3] álló munkavállalóinak túlnyomó részét az MTVA vette át.

Kezdetben divizionális szervezet formában működött, a négy szervezet négy önálló divízióként (Divízió I., II., III., IV.) tagozódott be az MTVA-ba. Ezután 2010 és 2016 között – a párhuzamosságok miatt – hat nagyobb hullámban elbocsájtásokat hajtottak végre.[4] Miközben a diviziókat fokozatosan kiürítették, a megmaradt dolgozókat folyamatosan helyezték át a vagyonkezelő új struktúrájába (ugyanakkor hatalmas felháborodást váltott ki a szakszervezeteknél, hogy a leépítéssel párhuzamosan az MTVA új dolgozókat is felvett[5]).

2015-től az MTV-t, az MR-t, az MTI-t és a Duna TV-t összevonták a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-be.[6]

Mivel a közmédia a közszolgálati feladatai alapján a teljes társadalom számára kínál tartalmakat, a nézettségi és elérési adatokat a teljes népességre vonatkozóan teszik közzé. Ezek alapján a hat közszolgálati televízióadó átlagos napi elérése összesen közel 4 000 000 fő.[7]

2016. január 1-jétől az MTVA csatornáinak reklámidejét az Atmedia értékesíti.[8]

Az MTVA-s időszak a magyar közmédia pénzbőséges időszaka a folyamatosan növekvő állami finanszírozásnak köszönhetően.

Ugyanakkor a nézett műsorai gyártásuk során nem mentesek a konfliktusoktól. Emellett az MTVA teljes időszakára jellemző a túlzó politikai elfogultság az aktuális kormányzat irányába (lásd a fentieket a Kritikák, botrányok szakaszban).

A műsorgyártás költségeinek jelentős része jelenleg a prémium sportjogokra (Formula 1, Bajnokok Ligája - utóbbi elvesztése után az Európa-liga és a Konferencia Liga) illetve a piaci áron felül vásárolt magyar futballbajnokság sportjogaira megy el.[9][10] A tévés portfolió összes csatornáinak közönségaránya 2023-ban a 10%-ot sem érte el az egész napot tekintve.[11]

Az Alap legfontosabb feladatai a következők:[12]

  • Közszolgálati média- és hírszolgáltatás;
  • a Közszolgálati Közalapítvány, a közösségi médiaszolgáltatások, a közszolgálati médiaszolgáltatók szervezeti átalakításának támogatása;
  • közszolgálati célú műsorszámok gyártása és támogatása;
  • Az elsőként filmszínházban bemutatásra szánt filmalkotások támogatása;
  • a közmédia-rendszer közös archívumának és egyéb vagyonának kezelése és gyarapítása;

Szervezeti felépítése

szerkesztés

MTVA felső vezetősége

szerkesztés
 
 
 
 
 
 
Duna Médiaszolgáltató
 
 
 
MTVA (Vezérigazgató)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Biztonsági Iroda
 
Belső Ellenőrzési Iroda
 
Program Főigazgatóság
 
Produkciós igazgatóság
 
Online Igazgatóság
 
Vezérigazgatói Kabinet
 
Operatív Vezérigazgató–helyettes
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Üzemeltetési igazgatóság
 
Gazdasági és Vagyongazdálkodási Igazgatóság

Vezérigazgatói

szerkesztés
Időszak Vezérigazgató
2011 Fazekas Csaba
2011–2013 Böröcz István
2013–2015 Szabó László Zsolt
2015–2018 Vaszily Miklós
2018– Papp Dániel

Igazgatóságok

szerkesztés
 
Műholdas közvetítőkocsi

Csatornaigazgatóságok

szerkesztés
 
Az MTVA logója 2011-től 2012 augusztusáig

Főszerkesztőségek

szerkesztés

Gazdálkodás

szerkesztés

Az MTVA bevételének több mint 90%-a állami támogatás. Ennek túlnyomó részét közszolgálati hozzájárulás címen kapja meg, emellett az NMHH-tól évente 10 milliárd Ft-os törvényi támogatást is kap. A kereskedelmi bevételei csupán töredéke a teljes bevételnek, amelyek az elsősorban belföldi reklám és szponzorbevételek.

A jelentős költségvetés ellenére az MTVA 2015-re újabb hiteleket halmozott fel (részben a megvásárolt székházzal kapcsolatban).[13] 2015. december 15-én a magyar állam 49,2 milliárd Ft összegben átvállalta az MTVA hiteleit. Ezzel egyidejűleg döntés született az MTVA feladatellátásához nem szükséges állami tulajdonú ingatlanok MNV Zrt részére történő átadásáról.[14][15][16]

Az MTVA gazdálkodásának főbb adatai (milliárd Ft-ban)
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Összes bevétel 70,008 85,74 90,996 87,295 92,429 93,36 95,233 98,931 94,451 107,226 109,184 129,658 127,756 142,058 (előirányzat)
Összes költség és ráfordítás 89,562 82,765 83,153 81,334 92,291 92,765 93,307 101,178 93,159 91,318 115,119 122,257 133,073 142,058 (előirányzat)
Mérleg szerinti eredmény / Adózott eredmény -20,331 0,021 3,897 2,892 9,389 0,553 2,018 -2,301 1,42 20,541[m 1] 8,244 7,957 -4,605 n.a.
Forrás: [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]

Megjegyzések

  1. A összeg nagyrészt a 2020-as labdarúgó-Eb és a 2020. évi nyári olimpiai játékok elhalasztása miatt halmozódott fel.

Médiaportfólió

szerkesztés
 
Az MTVA csatornáinak logói
 
Az MTVA csatornáinak monokróm logói

Az MTVA a következő tévé- és rádióadók, illetve internetes portálok és nyomtatott sajtó tartalmainak előállításáért felel:

Jelenlegi platformok

szerkesztés

Tévéadók

szerkesztés

Rádióadók

szerkesztés

Internetes portál

szerkesztés
  • Hirado.hu
  • M4sport.hu
  • Mediaklikk.hu
  • Nemzetiarchivum.hu
  • Nso.hu
  • Petofilive.hu
  • Ridikul.hu
  • Teletext.hu

Nyomtatott sajtó

szerkesztés

Megszűnt platformok

szerkesztés
2012 és 2017 között működő tartalomszolgáltató portál, kezdetben mobileszközökön.[26] Havi 999 forintos előfizetés ellenében (vagy filmenként 550 forintért) lehetett közmédiás tartalmakat fogyasztani (2017-es adatok).[27]

Székhelye

szerkesztés

1037 Budapest, Kunigunda útja 64.[28]

Telephelyei

szerkesztés
Irányítószám Város Utca és házszám Adott jogcímen használt ingatlan Tevékenység
1037 Budapest Kunigunda útja 64. saját MTVA Gyártóbázis
1037 Bojtár utca 49. saját MTVA vendégparkoló és eseti bérbeadás
1054 Báthory utca 24., I.6. saját MTVA belső hasznosítás
1066 Jókai u. 2., Pinceszint saját üres
1066 Jókai u. 4., I/1. saját üres
1066 Jókai u. 4., Alagsor 5. saját üres
1016 Naphegy tér 8. tulajdonosi joggyakorló MTVA / bérlői tevékenység
1088 Bródy Sándor u. 5. haszonkölcsön MTVA / MRME / bérlői hasznosítás
2100 Gödöllő Perczel Mór u. 34. tulajdonosi joggyakorló MTVA / bérlői tevékenység
2801 Tatabánya Fő tér 4. bérelt MTVA tevékenység
3063 Jobbágyi bérelt MTVA tevékenység
2023. december 31.-i állapot[29]

Korábbi telephelyei és fiókhelyei

szerkesztés

A korábbi különböző közmédia intézményekhez tartozó ingatlanok eladásra, átadásra illetve bérlés esetén felmondásra kerültek.

Irányítószám Város Utca és házszám Korábbi Intézmény
Korábbi telephelyei[30][31]
1013 Budapest Krisztina krt. 24. MTI[32]
1016 Fém u. 8.
Mészáros u. 48. Duna TV
1021 Hűvösvölgyi út 95. ORTT[33]
Völgy u. 1-3. Magyar Rádió[34]
1052 Váci utca 16/B. ORTT[35]
1075 Károly krt. 19-21. MTI[32]
1088 Reviczky u. 5. ORTT
Korábbi fióktelepei[36]
2011 Gödöllő Hegy u. 1. MTI[32]
3100 Salgótarján Erzsébet tér 6.
3527 Miskolc Bajcsy Zs. u. 15. Magyar Rádió[34]
4024 Debrecen Piac u. 28/C.
4401 Nyíregyháza Szent István u. 42.
5000 Szolnok Kolozsvári u. 2./10?
6720 Szeged Stefánia sétány 7.
6725 Kálvária tér 22. MTV
7626 Pécs Alsó-havi u. 16.
Szent Mór u. 1. Magyar Rádió[34]
8000 Székesfehérvár Honvéd u. 1.
9024 Győr Nagy Imre u. 28. Magyar Rádió[34]
  • Az MTVA 2013-ban két, egyenként kb. 100 m2-es ingatlant vett Tusnádfürdőn - hozzátartozó 545 m2-es és 778 m2-es telkekkel együtt - összesen 207 ezer euróért (60 millió Ft, 2013 júliusi árfolyamon).[37] 2020-ban eladásra kerültek a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. részére.[38]

Leányvállalatai

szerkesztés

A közmédia szervezetek vagyonátadása után az MTVA az alábbi társaságokban szerzett tulajdoni részt[39]:

Jelenlegi társaságok

szerkesztés
  • Magyar Rádió Művészeti Együttesei Nonprofit Kft. (korábban: Közszolgálati Kulturális Nonprofit Kft., Pannónia Művészeti Nonprofit Kft., Pannónia Rádió Kft.)
Fő funkciója a reklámügynöki tevékenység és a művészeti együtteseinek működtetése. Ide tartozik a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a Magyar Rádió Énekkara és a Magyar Rádió Gyermekkórusa.[40]
  • MTVA Digitalizációs Műhely Kft.
A 2011-ben MTVA által alapított társaság feladata az adatszolgáltatás, web-hosting és a NAVA-val kapcsolatos feladatok.

Korábbi társaságok

szerkesztés
  • Új Média Szolgáltató és Teletext Kft. (korábban: Új Képújság Kft., Új Média Kft.)
Fő feladata volt a Teletext és a közmédia online felületeinek működtetése, fejlesztése illetve a feliratozás. A cég 2019-ben végelszámolással megszűnt.[41][42]
  • MTVA Kiadói Kft. (korábban: MTI Kiadói Kft.)
Folyóiratok és időszaki kiadványok kiadás volt a cég feladata. A kiadó cég 2018 elején szüntette meg az évtizedek óta megjelent RTV Részletes és a Telehold heti műsorújságokat. Bár felmerült lehetséges felvásárló, ez végül nem valósult meg.[43]
  • Promo-Press Kft. (korábban: Promo-Pressz Kft.)
Feladata a folyóiratok és időszaki kiadványok kiadása volt valamint hírügynökségi tevékenység.
  • Médiapozitív Kft.
Feladata televízióműsor összeállítása és szolgáltatása volt. A közmédia ide szervezett ki bizonyos gyártási, szerkesztési feladatokat. 2017 végén megszűnt.[39]

Az MTVA által forgalmazott filmek és sorozatok

szerkesztés

2012. július 27-én, a XXX. nyári olimpiai játékok megnyitója alkalmából, az egész közmédia – az MTVA, a Magyar Távirati Iroda (MTI), a Magyar Televízió (MTV), a Duna Televízió és a Magyar Rádió (MR) – új arculatot kapott. Az egységes arculat alapmotívumait a tűz, a víz, a levegő és a föld jelképrendszere adja, melynél mindegyik alapja a kör.[44] A csatornaszignálokat Kovács Ákos írta.[45]

A csatornák új, egységes weboldala: www.mediaklikk.hu

Kritikák, botrányok

szerkesztés
Bővebben: A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap kritikái

Politikai elfogultság a Fidesz-kormányzat felé

szerkesztés

A médiumot többször érték kritikák, hogy hangsúlyosan és gyakran kizárólagosan az azt létrehozó Fidesz-kormányzat véleményeit és nézőpontját közvetíti.[46] Az MTVA-t megalakulása óta számos bírálat érte, miszerint a második Orbán-kormány azzal a céllal hozta létre, hogy kormánypropagandát közvetítsen.[47][48][49][50][51][52] Több esetben hírhamisítás is történt, amikor egy esemény eredeti információit, illetve körülményeit hamis látszatot keltve utólagosan manipulálták, vagy eleve valótlanságokat állítottak róluk.[53][54][55][56][57][58][59][60][61][62][63]

Áttekinthetetlen felelősségi viszonyok a Duna Médiaszolgáltató és az MTVA között

szerkesztés

A Duna Médiaszolgáltatónak alig vannak alkalmazottai, a műsorokat az MTVA és a hozzá tartozó alkalmazottak készítik a Duna megrendelésére.[48] A számlákat közvetlenül az állam fizeti. Míg az adminisztratív munkát ellátó Duna Médiaszolgáltató 3, addig a műsorgyártással foglalkozó MTVA 130-140 milliárd forintból gazdálkodik nagyjából a 2023-2024-es években.[64][65] Így felmerül, hogy a médiatörvényben a közszolgálati médiával szemben támasztott elvárások nem teljesülnek, mert a szerkesztői felelősség, és a Közszolgálati kódex betartása az MTVA felé nincsenek megfogalmazva. A két cég közötti kapcsolatviszonyt nem szabályozza általános keretszerződés 2015 óta, nem átláthatóak a folyamatok és a felelősségi viszonyok zavarosak, amit az Európai Unió is kifogásol, ahogy a felügyeletet ellátó Médiatanács függetlenségét is. A témával foglalkozó Szabad Európa cikksorozatának hatására a Magyar Újságírók Országos Szövetsége állásfoglalást adott ki, amelyben sürgeti, hogy „végre legyenek átláthatóak a közmédián belül a szerkesztési és pénzügyi viszonyok”. Ennek közlését azonban az MTI megtagadta.[66][67]

Konfliktusok a műsorgyártásban

szerkesztés
  • D. Tóth Kriszta, a DTK műsorvezetője felmondott, miután az MTVA egy csoportos létszámleépítés során elbocsátotta a showműsort készítő stáb jelentős részét (a szerkesztői csapatából öt embert kirúgtak, hármat áthelyeztek, ketten külföldre mentek), és állítólag újabb kirúgásokra lehetett számítani, amelyek már érintették volna a show stábjának legfontosabb embereit is.[68]
  • 2015 februárjában az MTVA felbontotta a produkciós szerződéseit a Hung-Ister Zrt. gyártó stúdióval, amelyek a köztévé nézettebb műsorait is érintették:
    • a hétköznap esti Maradj talpon! kvízműsort ideiglenesen szüneteltették,[69]
    • A Dal és a Magyarország, szeretlek! műsorok belső gyártásba kerültek át,[70]
    • illetve az MTVA megpróbálta felbontani a cég és a Szerencsejáték Zrt. műsorainak (pld. ötöslottó-sorsolás) hosszútávú gyártási szerződését.[71]
A döntésben szerepet játszhatott, hogy két héttel korábban Simicska Lajos, a műsorokat gyártó cég tulajdonosa – és korábbi FIDESZ-közeli üzletember – számos interjúban elmondta véleményét az Orbán által felépített új rendszer diktatórikus vonásairól, valamint a miniszterelnökkel szemben kritikus média „kicsinálásáról”.
A televíziós produkciók végül más FIDESZ–közeli cégekhez kerültek: a Maradj Talpon! előbb alvállalkozóhoz (Show & Game Produkciós Kft), majd belső gyártásba, végül Halkó Gabriellához köthető Apropó Média Produkciós Kft gyártásába került át,[72] ahogyan a Dal is.[73] A Hung-Ister Zrt. pedig 2018 végén a KESMA tulajdonába került.[74]
  • 2015 végén csoportos létszámleépítés keretében az MTVA elbocsájtotta Jakupcsek Gabriellát, a közmédia legnézettebb műsorának számító Magyarország, szeretlek! vetélkedő egyik állandó csapatkapitányát és a Ridikül női talk-show műsorvezetőjét.[75] Pár órával később visszavették volna a képernyőst de úgy, hogy nem kívántak számára indoklást fűzni a korábbi kirúgásához.[76][77] Műsorait később más műsorvezetők vették át.[78]
  • A Maradj talpon! című vetélkedőben 5 év után a fél stábot lecserélték kevésbé rutinusabb szakemberekre. A műsorvezető Gundel Takács Gábor elmondta: korábban kétszer volt arra jelzés, hogy a stáb összetételét szeretnék megváltoztatni, de akkor még meg tudta győzni a döntéshozókat. A műsorvezető 2017. február 17.-én önként távozott a műsorból (és a csatornától is), miután az egyik jelentkezőt a vetélkedőben politikai alapon nem engedték játszani.[79][80][81]
  • 2015 után a sportot közvetítő stábból elkezdtek eltűnni a szakemberek. Szujó Zoltán, az M4Sport akkori műsorvezetője és egykori sportfőszerkesztője egy rádiós interjúban elmondta: az MTVA nemtelen dolgokra hivatkozva lehetetlenített el és rúgott ki embereket, aminek az lett a következménye, hogy több kollégájával összefogva nyílt levélben fordultak főnökeikhez: figyelmeztették őket, hogy a további elbocsájtások a műsorok színvonalának a rovására mennek majd.[82] Ez többek között megtörtént a 2019-es Formula–1 spanyol nagydíjon: a helyszíni közvetítés hangproblémáit Budapestről nem tudták megoldani, ezért hazahívták a kommentátorokat (Szujóval – miután nem jelent meg a spanyol nagydíj közvetítésekor az itthoni stúdióban – az MTVA szerződést bontott).[83][84]
  • 2022 novemberétől a Petőfi Rádió és M2 Petőfi műsorait a Petőfi Média Groupon keresztül készítették el, a tartalmak előállításán Sivák Péter dolgozott. 2023 májusában a szerződést felbontották.[85]

Nem kívánatos személyek a közmédiában

szerkesztés
  • A 2011–2012-ben adott DTK – D. Tóth Kriszta Show talk-showban számos vendéget nem hívhattak meg:
    • Az egyik adásban Gálvölgyi János lett volna Rózsa György meglepetés vendége, de a készítőknek nem engedélyezték.[86]
    • Egy másik epizódban a meghívott vendég Majka volt, de a szereplése előtt el akarták küldeni, mert utólag vették észre, hogy fent van a jóváhagyott vendégek listáján. A műsorvezető hallani sem akart arról, hogy elküldjék a már sminkben ülő vendéget, és felvették a beszélgetést. Kiírták DVD-re az anyagot, és megmutatták a vezetőségnek, akik végül engedélyezték a leadását.[87]
    • D. Tóth Kriszta később egy másik műsorában elárulta, hogy a két legtöbbször visszautasított vendége Kulka János és Pataki Ági volt a vezetőség részéről.[86][88]
  • 2016-ban Kovács Patricia színésznő egy közösségi médiás posztjában osztotta meg, hogy három alkalommal is felkérték interjúra a közmédiában (ebből kétszer a Ridikül című talk-show-ba). Később azonban mindháromszor lemondták a felvétel előtt.[89] Volt férjét, a korábban SZDSZ politikus Gusztos Pétert a Kossuth Rádióba hívták volna meg egy interjúra az ex-feleségével közösen megalapított alapítvány kapcsán, de az interjúra nem került sor.[90]
  • 2019-ben a Kossuth Rádió Zelki Jánossal, az 1994-es Koldusgyerek című dokumentumfilm forgatókönyvírójával szeretett volna egy interjút készíteni. Az író maga helyett a film rendezőjét (Salamon András) javasolta, a telefonban azonban a szerkesztő jelezte, hogy őt nem hívhatja be. Zelki rákérdezett, hogy őt magát szabad-e egyáltalán behívnia ebbe a műsorba, hiszen annak idején kirúgták a Magyar Rádióból. Zelki Jánossal végül nem készült interjú.[90]
  1. Nem tévesztendő össze az elkülönített állami pénzalapokkal, mert nem önálló alrendszere az államháztartásnak.
  2. Az MTVA alapító okirata PDF
  3. Index: Leépítés a közmédiában (magyar nyelven). index.hu, 2010. december 10. (Hozzáférés: 2024. június 4.)
  4. Tömeges kirúgás jön az állami médiánál. 24.hu, 2016. szeptember 13. (Hozzáférés: 2024. június 25.)
  5. Népszava: MTVA: közpénz határok nélkül (magyar nyelven). Népszava. (Hozzáférés: 2024. június 4.)
  6. Duna Médiaszolgáltató Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság elnevezéssel egyesül a négy közszolgálati médiaszolgáltató. MTVA, 2015. július 1. [2016. október 6-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2015. július 29.)
  7. https://www.facebook.com/mtvasajtoosztaly/photos/a.1006268706072183.1073741828.998752136823840/1061722987193421/?type=3&theater
  8. Az MTVA televíziós kereskedelmi adásidejét is az Atmedia értékesítiAtmedia, 2016. január 4.
  9. MTVA üzleti jelentése, 2023 138. oldal
  10. Így tömi ki pénzzel a magyar focit a közmédia | G7 - Gazdasági sztorik érthetően (magyar nyelven), 2024. július 5. (Hozzáférés: 2024. július 5.)
  11. MTVA üzleti jelentése, 2023 171 o.
  12. MTVA SZMSZ PDF
  13. Így adósodott el a közmédia: kipereltük és közzétesszük az MTVA 61,6 milliárd forintos hitelszerződéseit (magyar nyelven). atlatszo.hu, 2014. december 5. (Hozzáférés: 2024. június 24.)
  14. MTVA üzleti jelentése, 2015f 29. oldal
  15. Pénzhiány és politikai nyomás: így indul a közmédia új csatornája (magyar nyelven). 24.hu, 2016. szeptember 5. (Hozzáférés: 2024. június 24.)
  16. Eladhatják a Magyar Rádió épületét (magyar nyelven). Economx.hu. (Hozzáférés: 2024. június 24.)
  17. MTVA üzleti jelentése, 2011 34 o.
  18. MTVA üzleti jelentése, 2013 40 o.
  19. MTVA üzleti jelentése, 2015 40 o.
  20. MTVA üzleti jelentése, 2017 40 o.
  21. MTVA üzleti jelentése, 2020 39 o.
  22. MTVA üzleti jelentése, 2021 35 o.
  23. MTVA üzleti jelentése, 2022 36. oldal
  24. MTVA beszámolója, 2023 36. oldal
  25. 2023. évi LXXV. törvény - Nemzeti Jogszabálytár. njt.hu. (Hozzáférés: 2024. június 25.)
  26. Tartalomszolgáltató mobilportált indít az MTVA (hu-HU nyelven). hirado.hu. (Hozzáférés: 2022. november 6.)
  27. Dávid, Kovács: Lelövik a Teletékát (magyar nyelven). index.hu, 2017. május 12. (Hozzáférés: 2022. november 6.)
  28. http://www.mtva.hu/szervezet/
  29. Az MTVA 2023. évi üzleti jelentése 161. oldal
  30. https://mtva.hu/wp-content/uploads/sites/17/2023/05/MTVA_2022_besz%C3%A1mol%C3%B3_MT_d%C3%B6nt%C3%A9ssel.pdf, Az MTVA 2022. évi üzleti jelentése 164. oldal
  31. http://mediajogfigyelo.hu/uploads/files/0_MTVA_szmsz_2011.0701.pdf 2. oldal
  32. a b c Magyar Köztársaság Országgyûlése. www.parlament.hu. (Hozzáférés: 2024. március 23.)
  33. Az ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézete.
  34. a b c d A Magyar Rádió Részvénytársaság Alapító Okirata. jogkodex.hu. (Hozzáférés: 2024. március 23.)
  35. A Műsorszolgáltatási Alap (kezelője: az ORTT) irodája.
  36. https://ttr2.ujbuda.hu/sites/default/files/attachments/files/2017_11/melleklet_mtva.pdf 9. oldal
  37. Zoltán, Sipos: Láttad már az MTVA tusnádfürdői villáját? (hu-HU nyelven). Átlátszó Erdély, 2017. szeptember 17. (Hozzáférés: 2024. május 17.)
  38. A Médiatanács 720/2020. (VII. 28.) számú döntése (magyar nyelven). nmhh.hu. (Hozzáférés: 2024. május 17.)
  39. a b https://www.facebook.com/szalay.daniel.media.official:+Bezárták a közmédia egyik cégét (magyar nyelven). 24.hu, 2018. február 6. (Hozzáférés: 2023. június 26.)
  40. radiomusic.hu | A Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek bérletértékesítse (hu-HU nyelven). (Hozzáférés: 2023. június 28.)
  41. Hadházy: évi tízmillókért schmittel az MTVA kiadványa | atlatszo.hu (magyar nyelven), 2019. február 7. (Hozzáférés: 2023. június 26.)
  42. Dániel, Szalay: Bezárják az MTVA botrányos leányvállalatát (magyar nyelven). Media1, 2019. január 28. [2023. június 26-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2023. június 26.)
  43. https://www.facebook.com/szalay.daniel.media.official:+Dupla lapbezárással indul 2018 (magyar nyelven). 24.hu, 2018. január 2. (Hozzáférés: 2023. június 26.)
  44. Új arculattal jelentkezik a közmédia Archiválva 2012. július 27-i dátummal a Wayback Machine-ben – Híradó.hu, 2012. július 24.
  45. 12 millió forintot kapott Ákos a rádiószignálokért – Átlátszó.hu, 2013. október 31.
  46. Urbán Ágnes - Lágy cenzúra helyett kemény eszközök? (Millennium Intézet, 2016.11.04.)
  47. Kétharmados Fidesz-uralom az MTV-benIndex, 2010. december 10.
  48. a b Háborúban született, a hatalom szolgálatába állt - Dokumentumfilm a 444.hu Youtube csatornáján, 2019.04.24.
  49. „… a maffiában lehet hasonló, gondolom” – ilyen a köztévé belülről (magyar nyelven). Szabad Európa. (Hozzáférés: 2020. november 20.)
  50. Fazekas Pálma - Elviselhetetlenné vált a rasszizmus és a homofóbia - mondja egy volt MTVA-s (Szabad Európa, 2020.11.30.)
  51. Kovács-Angel Marianna - Egyetlen EU-s vezető került fel a sajtószabadság ragadozóinak listájára: Orbán Viktor (24.hu, 2021.07.05.)
  52. Csatári Flóra Dóra, Fábián Tamás - Így darálta le a hatalom pár év alatt a szabad médiát Magyarországon (Telex.hu, 2021.07.23.)
  53. Mi baja a Hírcentrumnak Cohn-Bendit-vel? Index, 2011. április 8.
  54. Az állami rádióban bemondták, hogy Dobrev Klára döntött „2006-ban az utcán lévő ártatlan emberek szemkilövéséről és megveréséről” 24.hu, 2021. október 27.
  55. Kiszivárgott iratok mutatják, hogyan diktálnak Orbánék a nemzeti hírügynökségnek Telex–Direkt36, 2022. március 4.
  56. „Ne írd meg semmilyen formában, köszi” – Így hallgatja el a kormánynak kínos híreket az állami hírügynökség Telex–Direkt36, 2022. március 7.
  57. Háborúpárti tüntetésként mutatta be a közmédia az ukránok melletti kiállást 444.hu, 2022. április 2.
  58. Bécsben nincs áru a boltban – írta meg a magyar közmédia, majd kiderült, elromlott a hűtő hvg.hu, 2022. április 28.
  59. Trükkösen számolt be az M1 televízió az állami média cenzúrái és Papp Dániel vezérigazgató elleni tiltakozásról Archiválva 2022. november 9-i dátummal a Wayback Machine-ben Media1, 2022. november 5.
  60. A köztévé tudósításából kimaradt, hogy Novák Katalin tíz percig beszélgetett tüntetőkkel Telex, 2023. május 15.
  61. A köztévé szerint nem hamisítás, hogy úgy vágta össze a civil megszólalók nyilatkozatait, hogy az a Fidesz narratíváját szolgálja Archiválva 2023. június 6-i dátummal a Wayback Machine-ben Media1, 2023. május 25.
  62. Videón, amint ellenkezőjére hamisította a közmédia egy sztrájkoló tanár nyilatkozatát a tanári fizetésekről Archiválva 2023. június 6-i dátummal a Wayback Machine-ben Media1, 2023. június 5.
  63. VALÓTLANUL: Fekete kampányok az Orbán-rendszerben (Magyar Jeti Film) - Dokumentumfilm a 444.hu Youtube csatornáján, 2023.11.08.
  64. Cseke Balázs - 140 milliárd forintból gazdálkodhat jövőre az MTVA (Telex.hu, 2023.10.24.)
  65. Weiler Vilmos - Száznegyvenkétmilliárd-ötvennyolcmillió-ötszázezer forintból működhet jövőre a közmédia (Telex.hu, 2023.11.27.)
  66. Senki nem felelős a közmédiában elhangzottakért (Szabad Európa, 2022. szeptember 12.)
  67. Nem hajlandó közölni az MTI a MÚOSZ állásfoglalását a Szabad Európa cikkében feltártakról a közmédiás szerkesztői felelősség hiányáról Archiválva 2022. december 5-i dátummal a Wayback Machine-ben (Média1, 2022. szeptember 20.)
  68. Felmondott D. Tóth Kriszta (magyar nyelven). index.hu, 2013. január 5. (Hozzáférés: 2024. június 5.)
  69. Visszatér a Maradj talpon! a képernyőre (magyar nyelven). Paraméter. (Hozzáférés: 2024. június 20.)
  70. Gyula, Szűcs: Látványosan szakított Simicskával az MTVA (magyar nyelven). index.hu, 2015. február 20. (Hozzáférés: 2024. június 15.)
  71. Gyula, Szűcs: A Kehit is ráeresztették Simicska Lajosra (magyar nyelven). index.hu, 2015. április 1. (Hozzáférés: 2024. június 15.)
  72. Népszava: Maradj talpon! - Nem sikerült, kirúgták a stábtagokat (magyar nyelven). Népszava. (Hozzáférés: 2024. július 11.)
  73. Attila, Varga: A Marslakókkal hatalmasat bukó producer készíti A Dalt is (magyar nyelven). index.hu, 2015. december 29. (Hozzáférés: 2024. július 11.)
  74. Zrt, HVG Kiadó: Több tízmilliárd forintot toltak be az új NER-alapítványba a kormányközeli üzletemberek (magyar nyelven). hvg.hu, 2018. december 5. (Hozzáférés: 2024. július 11.)
  75. https://hvg.hu/kultura/20151222_Mint_egy_rossz_alom__megszolalt_a_kirugo
  76. Népszava: Jakupcsek kirúgása - Újabb, izgalmas részletek (magyar nyelven). Népszava. (Hozzáférés: 2024. június 23.)
  77. DTK: Elviszlek magammal - Jakupcsek Gabriella Időbélyeg 13:55-től.
  78. Népszava: Hivatalos: Jakupcseket levették mindkét műsoráról (magyar nyelven). Népszava. (Hozzáférés: 2024. június 23.)
  79. Gábor, Lantos: Gundel Takács Gábor: Van, amihez már nem adhattam a nevemet (magyar nyelven). ORIGO, 2017. február 17. (Hozzáférés: 2024. június 4.)
  80. Bence, Inkei: Gundel Takács Gábor: A rendszerrel volt bajom, amiben a közmédia működik (magyar nyelven). index.hu, 2017. február 17. (Hozzáférés: 2024. június 4.)
  81. Bors: Felmondott a köztévénél Gundel Takács Gábor | BorsOnline (magyar nyelven). Felmondott a köztévénél Gundel Takács Gábor | BorsOnline, 2017. február 2. (Hozzáférés: 2024. június 4.)
  82. Szavakon túl - Szujó Zoltán, időbélyeg: 14:01
  83. Zrt, HVG Kiadó: Szujó Zoltán a köztévés távozásáról: Fölálltam a barikádra kivont karddal és nem volt mögöttem senki (magyar nyelven). hvg.hu, 2023. május 11. (Hozzáférés: 2024. június 6.)
  84. A, S.: Kreatív Online - Szujó Zoltán először beszélt nyíltan a köztévés felmondásáról (magyar nyelven). Kreatív Online, 2023. május 12. (Hozzáférés: 2024. június 6.)
  85. https://telex.hu/belfold/2023/05/04/mtva-demeter-szilard-ceg-szerzodesbontas
  86. a b Népszava: Feketelista az MTVA-nál? Megszólalt Gálvölgyi János is (magyar nyelven). Népszava. (Hozzáférés: 2024. június 7.)
  87. Kulka tiltólistán volt a DTK Show-ban (amerikai angol nyelven). Media 2.0, 2013. december 11. (Hozzáférés: 2024. június 4.)
  88. DTK: Elviszlek magammal - Kulka János, időbélyeg 15:02
  89. Zrt, HVG Kiadó: Kovács Patrícia háromszor sem kellett a köztévének (magyar nyelven). hvg.hu, 2016. március 4. (Hozzáférés: 2024. június 7.)
  90. a b Nemkívánatos személyek az MTVA-ban (magyar nyelven). Szabad Európa, 2020. november 19. (Hozzáférés: 2024. június 6.)

További információk

szerkesztés