Vita:Hunyadi János

Aktív megbeszélések
Ez a szócikk a következő műhely(ek) cikkértékelési spektrumába tartozik:
Hadtudományi szócikkek (jól használható besorolás)
Panzer aus Zusatzzeichen 1049-12.svg Ez a szócikk témája miatt a Hadtudományi műhely érdeklődési körébe tartozik.
Bátran kapcsolódj be a szerkesztésébe!
Jól használható Ez a szócikk jól használható besorolást kapott a kidolgozottsági skálán.
Nélkülözhetetlen Ez a szócikk nélkülözhetetlen besorolást kapott a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: Kavics (vita), értékelés dátuma: 2009. március 7.
Hadtudományi szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index
Középkori témájú szócikkek (besorolatlan)
Conversation-saints 01.jpg Ez a szócikk témája miatt a Középkorműhely érdeklődési körébe tartozik.
Bátran kapcsolódj be a szerkesztésébe!
Besorolatlan Ezt a szócikket még nem sorolták be a kidolgozottsági skálán.
Nem értékelt Ezt a szócikket még nem értékelték a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: ismeretlen
Középkori témájú szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index
Erdéllyel kapcsolatos szócikkek (besorolatlan)
Coat of arms of Transylvania.svg Ez a szócikk témája miatt az Erdély-műhely érdeklődési körébe tartozik.
Bátran kapcsolódj be a szerkesztésébe!
Besorolatlan Ezt a szócikket még nem sorolták be a kidolgozottsági skálán.
Nem értékelt Ezt a szócikket még nem értékelték a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: ismeretlen
Erdéllyel kapcsolatos szócikkek Wikipédia:Cikkértékelési műhely/Index
Boekenwurm.JPGA Wikipédia:Tudakozó archívuma tartalmaz egy vagy több, e szócikk témájába vágó kérdést és választ.
Kattints ide, ha meg szeretnéd tekinteni azokat a lapokat, ahol ilyen kérdés található.

Other-langs2.pngA szócikk megfelelője kiemelt lett a szerb Wikipédián, az onnan származó információkkal érdemes lehet kibővíteni a magyar lapot.

Mérföldkövek a cikk életútján
Dátum(ok: tól/ig) Esemény Eredmény

Születési évszámSzerkesztés

Honnan a születési dátum? Az angol cikk egész mást ír... --TG® 2005. szeptember 1., 19:44 (CEST) Születési dátumát pontosan nem ismerjük. A legújabb kutatások szerint 1407 körül születhetett. Gelányi Bence 2005. november 25. Születési dátum: A Dolinay Gyula féle Magyar Királyok és Hősök Arczképcsarnoka c. 1883-as mű azt írja, hogy "1457. augusztus 11-én 69 éves korában meghalt Zimonyban". Nem tudom hogy a halálnak dátuma elírás-e. Ha hihetünk a szövegnek, ebből kiszámítva 1388-ra tehető a születése. Egyéb forrásokat is meg kellene még vizsgálni. Djurika 2007. január 19., 16:34 (CET)

A szerbben pl. 1387 szerepel.   Szajci reci 2009. május 2., 20:51 (CEST)

Déli harangszóSzerkesztés

Kár, hogy nincs ilyen szócikk. --karmester 2005. november 12., 00:08 (CET)

Tudtommal, téves info, véletlen keveredése a dolgoknak; egy pápai „rendelettel” egy időben érkezett Európa városaiba a hír HJ dicső tettéről. Persze, nem voltam ott, de inkább legyünk óvatosak, mint tévinformációt táplálók. – Váradi Zsolt 2005. november 12., 07:35 (CET)

Akár lehetne is:

A déli harangszó minden nap déli 12 órakor megszólaló, az Úrangyala imádságra hívó harangszó.

TörténeteSzerkesztés

  • Először a kölni egyházmegyei zsinat rendelte el, de nem minden napra, hanem csak péntekre, Jézus szenvedésének emlékezetére.
  • 1456. június 29-én III. Kallixtusz pápa az egész egyházra előírta a déli harangszót. Az eredete, a muszlimoknál naponta ötször imára hívó imám kiáltásához hasonlóan a keresztényeket is imára szólítja, hogy a törökök elleni harcban győzelmet arassanak.
  • Hunyadi János 1456. július 22-én Nándorfehérvárnál győzelmet aratott a török sereg felett. Ennek emlékére rendelte el a pápa az Urunk színeváltozásának ünnepét augusztus 6-ra.


A déli harangszó valóban a Nándorfehérvári diadal emlékére szól. Az alábbi link Szűcs Jenőre hivatkozik e kérdésben. [1] Üdv, László

A déli harangszó előszőr nem a győzelem hírét hivatott dicsőíteni, hanem Hunyady seregének bukását. Mivel a pápa ezzel szerette volna felhívni Európa figyelmét arra, hogy a török megindult.(A pápa elvetette azt az esélyt, hogy N.fehérvárnál nem török győzelem fog történni!)Éppen ezért elrendelte a harangszót eu. szerte a vész figyelmeztetésére. Egy héttel a diadal után mikor a Pápa értesült az eseményekről elrendelte az egész egyházra, hogy pontban délbe verjenek félre minden harangot, hogy emlékezzen Európa, talán a világ egyik legnagyobb hőstettére melyet emberi had ebben a korban véghez vihetett.. Üdv Imre

SzokásokSzerkesztés

  • Nagypénteken és Nagyszombaton nincs déli harangszó.
  • Az 1930-as években még élt az a népszokás, mely szerint a harangszó idejében szoptatták az újszülötteket.

ForrásSzerkesztés

Na, csonknak talán jó. Most pedig megyek harangozni, ma már korábban szopnak a picik ;-) @tti 2005. november 12., 07:59 (CET)

Tényleg jó csonknak. Legyen cikk! A fentiek szerint tehát a déli harangszó elrendelése tényleg megelőzte cca. egy hónappal a nándorfehérvári diadalt, ugye? – Váradi Zsolt 2005. november 12., 12:07 (CET)

PhotoSzerkesztés

This photo might be of interest to you. Cheers. -- 81.18.49.73 2007. február 21., 01:57 (CET)

Mikor lett kormányzó?Szerkesztés

"1446. június 5-én pedig már kormányzóvá választják. "-írja a cikk. 1447 – Hunyadi Jánost Magyarország kormányzójává választják. -írja Március 25. User vita:Kar Mester--213.197.86.228 2007. március 10., 21:44 (CET) 1446. június 5-én pedig már kormányzóvá választják.

FelfejlesztésSzerkesztés

Habár ez a születési dátum ugye nem teljesen biztos, de ha igaznak fogadjuk el, akkor idén 600 éve született. Ennek örömére, de akár ettől függetlenül is, mint történelmünk egyik kiemelkedő alakja, szerintem igazán megérdemelne egy kiemelt cikket. Vélemény? --Kun 2007. április 21., 14:28 (CEST)

1387 vs 1400Szerkesztés

Bocsánat, de ehhez van forrás? Végig úgy olvastam és tanultam, hogy 1387 körül született. Szentgotthárdon is áll egy szobor ahol így szerepel 1387-1456 [törölt kép] DoncseczTöj njaš znán. 2009. augusztus 21., 19:18 (CEST)

John Hunyadi's Romanian originSzerkesztés

Hunyadi - RomanianSzerkesztés

Dokumentumok, amelyek kapcsolatba hozhatók Hunyadi származásával (pl. a fent említett munkák forrásai, vagy ha az is egy cikk, akkor annak a forrásai)Szerkesztés

Ide lehet írni azokat a történelmi dokumentumokat, amelyek Hunyadi származásáról szólnak

Here you can point out historical documents wich are related to Hunyadis origin

Aici puteţi enumera documentele istorice în relaţie cu originea lui Iancu de Hunedoara

Föld-lét vita 2010. július 7., 12:33 (CEST)

1. Genus et incunabula Joannis, regni Hungariae Gubernatoris

Sokat meg lehet tudni Kazinczy Ferenc 1816 Aug 14. Gróf Dezsöffy Józsefhez írt Erdélyi Leveléből "Megczáfnlása azon bitang hírnek, hogy Hunyadí János Magyar-Országi Kormányzó és Erdélyi Vajda vad ölеlésЬől егеredett." It egy link a Művelődésből de mashol is megtalálható http://www.muvelodes.ro/index.php/Cikk?id=611 2.

3.

Káosz...Szerkesztés

Mivel fel szeretnék használni a Hunyadiról szóló Wikipédia szövegeket, kicsit szétnéztem e cikk angol és német változatján is - és kiderült, hogy sok ellenmondások találhatóak. Az elsö probléma az, hogy a születési dátummal van gond. Azon már vitatkoztátok és a német cikk is 1387-et ír, e közben a magyar és az angol változat szerint 1405 illetve 1407-ben született. A német és angol cikkekben majd azt olvashatunk, hogy 1410-ben a királlyal együtt ment el Frankfurt-ba és hogy már 1420-ban vett részt a huszita háborúkon. Legalább Frankfurt-ba nem mehetett volna el 1410, mivel akkor még csak 3 illetve 5 éves lett volna, ha stimmel, hogy 1405 illetve 1407-ben született. Ezen kívül a német cikk idössebb testvérröl ír, mondván, hogy néha összetéveztették öket forrásokban mivel szintén Johann azaz Jánosnak hívták. A testvér 1440-kor halt még, Magyarországért harcolva. A magyar cikk szerint Hunyadi "Apja Vajk, egy havaselvi kenéz és Morsinai (Morzsinay) Erzsébet elsőszülött fia volt" és hogy volt egy öccse akit szintén Jánosnak hívták. Könnyedén lehet, hogy az öccse és az idössebb testvére ugyan az az ember volt, föleg akkor, ha nem stimmel Hunyadi János születési dátuma. Szóltam már a német és az angol cikkben is, de nem kaptam választ. Bár nem várom töletek, hogy rendbe hoztok a német cikket, talán javíthatnátok a magyaron és az angolon. Jelenleg kicsit összetévezthetö a helyzet. Egyébként elnéuést kérek a gyenge helyesírásom miatt - anyám német és mivel itt töltettem egész életemet, sose láttam még magyar iskolát belülröl. Magyarul írni én tanítottam meg magamnak. Ezért nem is fogom szerkezteni a magyar cikket. -- 91.14.153.160 (vita) 2011. március 29., 18:02 (CEST)

Hunyadival kapcsolatban valóban sok a talány. Az okosabb források egyáltalán nem írnak születési dátumot, elkerülve a találgatást. Mindenesetre a források többsége 1405 körüli vagy 1407-es dátumot ír. Az 1387-es dátum nagyon korainak tűnik, figyelembe véve az 1433-as születésű legidősebb fiát (46 éves lett volna első gyermeke születésekor, és 56 a másodiknál?), valamint 1456-os hadvezéri ténykedését (69 évesen?). A testvérekkel kapcsolatban csak annyit tudok hozzátenni, hogy abban a korban szokás volt azonos nevet adni a gyermekeknek, hiszen személyazonosításra a családnevet, birtokot, rangot, hivatalt használták, a keresztnév csak valamely védőszent védnökségét jelentette. Szokás volt a korán meghalt gyermekek nevét adni későbbi gyermeknek, de élő testvérek is viselhettek azonos nevet. LA pankuš→ 2011. március 29., 19:04 (CEST)

Csak az érvrendszer logikai tévedéseire reagálok, ami nem számít komoly érvnek amellett, mikor is született, tehát ebből még nem következik, hogy nem születhetett 1387-ben:
  1. Egy férfinak bármely korban születhet gyereke, II. Ulászló lengyel királynak ebben a korban, 73 évesen született az első fia, és utána még kettő további született! A nő a lényeg, hogy fiatal és termékeny legyen. Ettől még Hunyadinak simán születhetett az első gyermeke 46 évesen, nem jelent semmit, nem mond semmit a lehetséges életkoráról.
  2. Kapisztrán János 70 éves volt a nándorfehérvári diadal idején (1386-ban született), és elég energikus volt a csata idején, tehát ez se cáfolja, hogy Hunyadi nem születhetett 1387-ben.
  3. Elég sok leszármazási táblát láttam már abból a korból is, de egyet se láttam, ahol két azonos nevű gyerek lett volna egy időben, kivétel, ha más a biológiai apa vagy az anya. Ha Zsigmond az apa, rendben van, de ha édestestvérek, akkor fura, mert ilyen nem volt szokásban, vagy nem elég a kijelentés, szeretnénk látni példákat az azonos nevű egyszerre élő testvérek korabeli példáit. természetesen, ha nem voltak kortársak a testvérek, az egészen más: Zsigmondnak is volt egy Margit nevű nővére, aki magyar királyné lett, és egy Margit nevű húga, de nem ismerték egymást, mert az idősebb meghalt, mire a fiatalabb született.
  4. A lényeg, hogy egyik érv sem cáfolja, hogy nem születhetett 1387-ben.Peadar vita 2011. március 29., 20:22 (CEST)

Szerinted az 1387 nagyon korainak tűnik fogalmazás cáfolata akarna lenni az 1387-nek? Érdekesen olvasol (vagy inkább értelmezel). Nem vagyok vevő a kötözködésedre. LA pankuš→ 2011. március 29., 20:48 (CEST)

Gondolom, ha felvetődött, hogy 1387-ben születhetett, azért volt lehetséges, mert nem irreális időpont, én csak azokat az érveket foglaltam össze, amelyek cáfolják, hogy ennek kicsi lenne a lehetősége. Az 1287 valóban nagyon korai lett volna, sőt irreális, de 1387 nem, és bármi belemagyarázása az érveimbe az alaptalan feltételezés.Peadar vita 2011. március 29., 23:02 (CEST)

Elvesztetted a mértéket az irreális és a nem valószínű között valahol félúton. A szélsőségek felsorolása sosem lehet bizonyíték egy statiszkai jellegű feltevés ellen. A lehetséges és a nem valószínű nagyon is megfér egymás mellett. Lehet valaminek reális esélye és emellett csekély valószínűsége. LA pankuš→ 2011. március 29., 23:25 (CEST)

Nem kell eltérni a tárgytól, attól még logikailag hibás volt az érvelésed, és én azokra a pontokra mutattam rá, hogy hol sántít, miért nem állja meg a helyét, hogy szerinted nem valószínű. Mert semmi okunk elvetni az 1387-et a te érveid alapján, a valószínűsége matematikailag és logikailag ugyanannyi, mint akár 1405-é vagy 1407-é, tehát erősebb érvek szükségeltetnek, hogy véglegesen kizárjuk 1387-et.Peadar vita 2011. március 29., 23:43 (CEST)

Mondom, hogy eltévedtél. A frász se akarja kizárni azt a nyomorult dátumot (mutass egy olyan mondatot, amelyikben ilyet írtam volna). A középkori élethossz és gyermekszületési statisztikákat pedig nem állok neki itt elemezni. LA pankuš→ 2011. március 29., 23:47 (CEST)

Te térsz el folyton a tárgytól, és ne adj olyat a számba, amit nem mondtam, én egy szóval nem mondtam, hogy kizártad 1387-et, én csak azt mondtam, a te logikád alapján nem állja meg a helyét, hogy kicsi lenne a valószínűsége, hiszen te állítottad, hogy nagyon korainak tartod, erre hoztam én kortárs példákat, hogy az 1351 körül született Jagellónak még 1427-ben is született gyereke, 76 éves kora körül, Kapisztrán pedig 1386-ban született és ugyanolyan tevékeny volt, mint Hunyadi a nándorfehérvári csatában, tehát ez az 1387-es időpont egyáltalán nem nevezhető korainak sem, hanem statisztikailag igenis egyenrangú a többi lehetséges időponttal. De szívesen venném azt a középkori statisztikai bemutatót, mert már sok elemzést ígértél nekem, de még egyet sem teljesítettél.Peadar vita 2011. március 30., 00:00 (CEST)
Örülök neki, hogy oly gyors reakciót tapasztalhatok. Elöször én is csodálkoztam az 1387-es születési dátumon, de állítólag van erröl forrás. Így szerintem lehetne emlegetni ezt a dátumot a másik mellet. Ráadásul a kora születési dátum lehetövé teszi ezt a kijelentést az angol cikkröl: "He accompanied the monarch to Frankfurt in Sigismund's quest for the Imperial crown in 1410, took an active part in the Hussite Wars in 1420, ...". Meg kellene tudni, hogy mi alapján írják eztet. Hogy ha van forrás melyböl kiderül, hogy valójában 1410-ban Frankfurtban volt, akkor az 1405 körüli születési dátumot színte ki lehet zárni. Talán ezzel kellene kezdeni. Sajnos én nem nagyon értek ezek a dolgokhoz és nehezen érhetek megfelelö forrásokhoz...91.14.158.51 (vita) 2011. március 30., 16:04 (CEST)
Én meg örülök, ha örülsz.:), de itt senki se szakértő (legkevésbé az, aki annak mondja magát), csak hozzád hasonlóan szenvedélyes műkedvelők vannak itt.Peadar vita 2011. március 30., 16:28 (CEST)

Sajnos én csak kirándulni járok a középkorba, így túl sok irodalmam nekem sincs. János testvérét – nevesítés nélkül – említi a Magyarok Krónikája (168. old). Ugyanez a Magyarok Krónikája kerek-perec 1407-et jelöli meg János születési dátumául. Udvari lovag is csak 1433-ban lett, így a huszita háború még igaz is lehet, csak nem 1420 körül, hanem annak második felében, az 1430-as években. LA pankuš→ 2011. március 30., 16:32 (CEST)

SzármazásaSzerkesztés

Lexikonszócikkben elfogultnak bélyegezni egy álláspontot – ez az elfogultság. Ráadásul nagyon ügyefogyott és átlátszó. Sürgősen javaslom a sablon kitételét, miszerint nem kiegyensúlyozott szócikkel állunk szemben. – Budapest, 2013. március 17.

Nem a származási elmélet elfogultságáról van szó a mondatban, hanem a román történetírás egészének elfogultságáról. Ez viszont – mindannyian jól tudjuk – valóban elfogult és hihetetlenül ostobán nacionalista, államilag és politikailag irányított jelenség. – LA pankuš 2013. március 19., 08:48 (CET)

Halála időpontjaSzerkesztés

Az infoboxba valamiért 1457 került, azonos hó és nap mellett. Sajnos nem tudom módosítani. --Voxfax vita 2014. július 23., 21:40 (CEST)

Átírtam, a wikidatában kell, ahol az interwikik is vannak. Kinyitva a "szerkesztés"sel legfelül vannak a személyes adatok, amelyeket az infobox beolvas. Hidaspal vita 2014. július 23., 21:57 (CEST)

Köszönöm. --Voxfax vita 2014. július 24., 10:02 (CEST)

Melyik igaz?Szerkesztés

Mindkét idézett metszet Thuróczi brünni, 1488-as kiadásában szerepel, feltöltője szerint. Stílusuk, kivitelük mégis eltérő. Melyiknek higgyünk? --Voxfax vita 2014. július 24., 10:11 (CEST)

Az infoboxban lévőnek lehet, hogy a neve hibás. A másik 1488, valamint az 1499 hihető. Amelyikre 15. századot mond, az 16. század a páncél és a lábánál lévő szögletes-csúcsos bástya alapján is, az már erős ostromágyűk ágyúk ellen épült. Hidaspal vita 2014. július 25., 00:35 (CEST)

Ezek a Thuróczi-krónika képei. Hidaspal vita 2014. július 25., 00:37 (CEST)

Hunyadi JánosSzerkesztés

Ez a cikk méltatlan állapotban van. Kérlek segítsetek feljavítani. Ramakuni vita 2016. július 1., 22:00 (CEST)

Ok. de Zsigmond királyt ne töröld az infoboxból, mert az lehet, hogy szerinted hülyeség, viszont attól még ő az egyik feltételezett szülő... vagy szerepeljen ott Zsigmond is, vagy senki sem. – Lálálá9999 vita 2016. július 1., 23:04 (CEST)

Magyar tudomány álláspontja szerint román?Szerkesztés

Hol van arról forrás, hogy az MTA hivatalosan romának mondja a Hunyadi családot?

Mert az nem forrás, hogy egy MTA-s írt egy levelet, ami inkább vélemény-elmélet és az is 2001-ből. Ez egyáltalán nem nevezhető MTA hivatalos álláspontjának!

Ha nincs rendes MTA-s forrás, akkor folyamatosan törölni fogom azt a részt, ami azt hazudja, hogy a magyarok ("a magyar tudományos álláspont szerint...") romának tartják Hunyadit. – Aláíratlan hozzászólás, szerzője 2a02:ab88:2cc4:2b00:8d46:e0d9:7dbb:8f3e (vitalap | szerkesztései) 2018. május 6., 02:09‎ (CEST)

Ez bizony igaz, az MTA nem mondja hivatalosan romának a Hunyadi családot. Éppen ezért nincsen olyan a cikkben, amely szerint romának tartják Hunyadit. --Pallerti the cave of Caerbannog 2018. május 6., 02:14 (CEST)

Idézett a szövegből:

"Elméletek származásáról A mai magyar történettudomány álláspontja szerint kétségtelen, hogy a Hunyadi-család etnikailag román eredetű volt.[19] Kubinyi András, a téma neves kutatója, az MTA doktora erről így írt:"

Ezzel azt írja, hogy a hivatalos magyar álláspont szerint és még az MTA is oda bigyeszti. A szöveg megfoglalmazása elfogult a románokkal szemben és hamis is. Emelet szánalmas, hogy ki van emelve is. Korrigáljátok, hogy ez egy elmélet

Továbbra is szeretném jelezni, hogy Hunyadi János honlapján rosszul szerepel feleségének születési dátuma, ami helyesen 1410-1484, és nem 1432-1456.

Visszatérés a(z) „Hunyadi János” laphoz.