Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány

(2018–) magyar médiaalapítvány

A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (röviden KESMA, angolul Central European Press and Media Foundation, röviden CEPMF) 2018-ban alapított magyar alapítvány. A szervezet pénzügyi számláját az MKB Bank Zrt. vezeti.[1] Az alapítvány létrehozását a kormánykritikus sajtó azzal bírálta, hogy ezzel még tovább nő a „fideszes médiabirodalom” az Orbán-kormány propagandacéljaira, miután az alapítvány élére is Fidesz-közeli személyek kerültek és jelentős számú fideszes kötődésű médium vált a részévé,[2][3][4][5][6] valamint a kormány „nemzetstratégiai jelentőségűnek” minősítette.[7][8]

Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (Central European Press and Media Foundation)
Alapítva 2018. szeptember 11.[1]
Székhely 1034 Budapest, Bécsi út 122–124.
Nyelvek magyar
Elnök Szánthó Miklós Géza
Kulcsemberek Bajkai István (kuratóriumi tag)[1]
Hegedűs Zoltán Szabolcs (kuratóriumi tag)
Működési régió  Magyarország
Elhelyezkedése
Az alapítvány székhelye (Budapest)
Az alapítvány székhelye
Az alapítvány székhelye
Pozíció Budapest térképén
é. sz. 47° 32′ 14″, k. h. 19° 01′ 55″Koordináták: é. sz. 47° 32′ 14″, k. h. 19° 01′ 55″
A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány weboldala

Az Alapítvány Alapító okiratának PreambulumaSzerkesztés

…az időszaki sajtó szabad nemzetnél hivatva van, hogy legyen óramutató a nemzet életében; legyen hajnalcsillaga a világosság napjának; legyen a jelennek izzadó munkása, mely a jövendőt előkészíti, legyen élesztő fuvalma a rejtekben csillámló szellemszikrának; legyen őre a jogszerűségnek, reményhorga a szenvedőnek, a bűnnek ostora, a szerény érdem koszorúzója; legyen zászló, mely körül szellemi tábort üssenek, kiket egyenlő elvek vezetnek, kiknek szívökben egyenlő érzelem ég.
Kossuth LajosPesti Hírlap, 1844. június 30.

Magyarország, valamint vele együtt a visegrádi térség országai, mint már közös történelmük során oly sokszor, ismét korszakalkotó szerepet vállaltak magukra Európában. Az elkövetkező évek, évtizedek döntésein múlik egy olyan közösség kiépítése a Kárpát-medencében és a tágabb értelemben vett visegrádi térségben, mely a keresztény – nemzeti értékeket közösen vallja, örökül kapott identitását megőrzi, a nemzetét érintő sorsfordító kérdésekben együttesen fellép, s értékeinket szem előtt tartva elismerést vív ki magának.

A múlt, a jelen és a jövő magyarjai közötti szövetséget mi magunk építjük, felelősséget viselünk egymásért, ezért a nemzetet szolgáló feladatok támogatása is közös kötelezettségünk. Hisszük, hogy nemzetünk jövője szorosan összefügg közösségünk művelődésével, keresztény kultúránk megőrzésével, így mindennapi tájékozódásunkkal is. A magyar írott és elektronikus sajtónak a közösségi összetartozás erősítésében, a közös jövőnkről szóló gondolkodás megalapozásában elvitathatatlan szerepe és felelőssége van.

Hisszük, hogy a nemzeti, keresztény értékeinket közösen vallva, és a mai kor eszközeivel felvértezve, a jelenlegi és az előttünk álló évtizedek kérdéseire nemzeti alapon önálló válaszokat adhatunk. Ettől a céltól vezéreltetve, feladatunknak tekintjük azon előfeltételek megteremtését, kezdeményezések és megoldások támogatását, mely a nemzetünk jelen és jövő időben való felelős tájékoztatását szolgálja, közép-európai barátainkkal együtt a korszakoltó szerepvállalásunkat elősegíti.

Az Alapítvány Alapító okiratában szereplő célokSzerkesztés

Az Alapítvány célja, hogy a magyar tömegtájékoztatás részét képező nyomtatott sajtó, rádió, tv, online felületeinek értékteremtő valamint a magyar nemzeti öntudat erősödését szolgáló tevékenységét elősegítse. Mindehhez kapcsolódóan elsődleges cél az Alaptörvény IX. és XI. cikkeiben foglalt alapvető értékek biztosítása. Így különösen a magyar helyi (megyei, városi, lokális) sajtó támogatása, a helyi közösségek minél teljesebb értékű tájékoztatása érdekében végzett terjesztésük és közösségépítő munkájuk fenntartása. Ezáltal célunk a magyar írott sajtó megőrzése, valamint olyan strukturális együttműködések kialakítása a média más felületeivel (tv, rádió, online), amelyek hosszútávra biztosítják a hagyományos, nyomtatott magyar sajtó-kultúra megőrzését.

Cél továbbá azon előfeltételek biztosítása és előteremtése a Kárpát-medencén belül és kívül, amelyek segítik, hogy a média megnövekedett társadalmi felelősségéből fakadó kérdésekre hiteles elméleti és gyakorlati válaszokat adjon (ez érinti a szerepvállalási, a fenntarthatósági, valamint az etikai kérdéseket is). Célja ezen túl, hogy az Alapítvány kutatási, oktatási, tehetséggondozó és más szervezési, közösségszervezői tevékenységével hozzájáruljon a nemzeti értékeken alapuló magyar közbeszéd formálásához, valamint közösségünk következő, nemzeti értékeket valló nemzedékének felneveléséhez.

TörténeteSzerkesztés

Az alapítvány létesítő okiratának kelte 2018. augusztus 30-ra datálható. Az alapítvány létrehozásának jogerőre emelkedésének időpontja 2018. szeptember 11.[1]

2018. november 28-ig 10 médiavállalkozásban [* 1] szerzett többségi tulajdont a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány. Az alapítvány kuratóriuma a médiavállalkozások jövőbeli működtetésével kapcsolatos feladatok elvégzésére Liszkay Gábort kérte fel.[9][10] Az alapítványnak kormányközeli üzletemberek mindenféle ellenszolgáltatás nélkül ajánlották fel a több tízmilliárdos értékű médiaérdekeltségeiket.[4][11] 2018. november 29-én a The New York Timesban megjelent cikk szerint, a több mint egy tucat médiatulajdonos döntése eredményeként egyetlen kormányközeli szervezet tulajdonosi hányada alapján több mint 400 médiacég felett gyakorolhat kontrolt.[12]

2018. december 5-én jelent meg a Magyar Közlönyben, hogy Magyarország Kormánya nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítette az ECHO HUNGÁRIA TV Televíziózási, Kommunikációs és Szolgáltató Zrt; a Magyar Idők Kiadó Kft, a New Wave Media Group Kommunikációs és Szolgáltató Kft; továbbá az OPUS PRESS Zrt. megszerzését.[7]

A MÚOSZ szerint alkotmánysértő közérdeknek minősíteni a Fidesz-alapítvány felállását, miután az Orbán-kormány a fúziót „nemzetstratégiai jelentőségűnek” minősítette, amit így sem a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH), sem a Médiatanácsnak nem kell vizsgálnia.[13]

A MÚOSZ álláspontja szerint a szabad és független tájékoztatás az ország összes állampolgárának érdeke, ellenben a mindent maga alá gyűrő pártsajtó-cég megteremtése nem közügy, sőt ellentétes a közérdekkel. Ezzel nyilvánvalóan a kormánypárt is tisztában van, hiszen a hatósági vizsgálat megúszását szolgáló kormányrendeletben – példátlan módon – semmilyen indoklás nem szerepel, az utólagos szóbeli magyarázat pedig olyan érveket említ (a nyomtatott médiakultúra és a megyei lapok megőrzését), amit egy tévécsatornákat, rádióadókat és online platformokat is tömörítő médiacsoport esetében Európa egyetlen államában sem venne senki komolyan.
– Részlet a közleményből.

A Mérték médiakutató szerint az alapítvány létrehozása több ponton is sérti a médiatörvényt.[14]

Az MSZP 2018 decemberében bejelentette, hogy pert indít a Médiatanács ellen mulasztás címén, miután a szervezet nem lépett fel az alapítvánnyal szemben, mikor az irányítást szerzett az Opus Press, az Echo TV, a New Wave Media Group és a Magyar Idők Kiadó felett. Bár a „nemzetstratégiai jelentőségű” minősítés kizárja a GVH és a Médiatanács vizsgálatát, Őrsi Gergely, az MSZP budapesti alelnöke szerint a bíróságnak joga van arra kötelezni a Médiatanácsot, hogy vizsgálja ki az esetet. Ujhelyi István, az MSZP EP-képviselője szerint az alapítvány sérti az Európai Unió alapszerződését, az EU alapjogi chartáját, valamint az állami finanszírozásokra vonatkozó uniós rendeleteket is, ezért panasszal fordul az uniós versenyjogi biztoshoz, az Európai Parlament gazdasági és monetáris bizottságához (ECON), valamint az Európai Parlament belső piaci és fogyasztóvédelmi bizottságához (IMCO).[15]

Szél Bernadett és Szabó Szabolcs független képviselők is bejelentették, hogy az Alkotmánybírósághoz fordulnak az ügyben. Szabó szerint nem elég egy rendelettel közérdekűvé minősíteni az alapítványt, be is kell bizonyítani, hogy az miért számít annak. Szél szerint a rendelet sérti az alaptörvényt, mert nem valósulhat meg az emberek sokszínű tájékoztatáshoz való joga. Kunhalmi Ágnes, az MSZP választmányi elnöke pedig arra emlékeztetett, hogy 2010-ben a Médiatanács nem engedélyezte az Axel Springer és a Ringier magyarországi leányvállalatainak fúzióját.[16] Az Alkotmánybíróság viszont utóbb kimondta, hogy szerintük a KESMA „nemzetstratégiaivá” minősítése nem ütközik alkotmányos aggályokba.[17]

2019. február 4-én az alapítvány kuratóriumának elnöke, Varga István bejelentette lemondását, miután kritikus véleményt fogalmazott meg bizonyos kormányközeli médiumokról.[18]

2019 februárjában az Európai Bizottság is elkezdett foglalkozni az alapítvánnyal a magyarországi médiahelyzet kapcsán, mert tudni szeretnék, hogy a KESMA megléte milyen hatást gyakorol az ország sajtójának többszínűségére. Magyarország sajtóhelyzetét már a testület 2017-es vizsgálata is aggasztónak látta, kiemelve a függetlenség hiányát és a politikai beavatkozások okozta piactorzulást. Bár 470 sajtóterméket ajándékoztak a tulajdonosok az alapítványnak, ezek értékhatára így sem érte el a bizottság hatáskörébe tartozó értékküszöböt. A témáról folyó vita során Bocskor Andrea, a Fidesz EP-képviselője úgy nyilatkozott, hogy „valószínűleg azért van problémájuk a magyar sajtóval a kritikus képviselőknek, mert itt egy konzervatív-keresztény értékeket közvetítő és egy nyomtatott médiát megmentő céllal létrehozott nemzeti stratégiailag fontos projektről van szó.” Bocskor szerint 69 százalékban még mindig kormánykritikus a magyar média és csak 31 százalékban kormánybarát.[19] Később úgy pontosított, hogy a 69:31 arányú kormánykritikus túlsúly említésekor a médiumok fogyasztói elérésére gondolt: a kormánykritikus médiumokat szerinte 3 millióval többen keresik tájékozódásra, mint a kormánypárti sajtótermékeket.[20] A kormányközeli állításokat, miszerint ellenzéki médiafölény lenne azonban látványosan megcáfolta a Mérték és az Átlátszó 2019 áprilisában publikált számítása, ami alapján egyértelműen látszik, hogy a Fidesz-közeli médiumok jelenléte a magyar médiapiacon legalább 77,8 százalékot tesznek ki.[21] Emiatt már a KESMA meglétével egészítették ki azt az Európai Bizottsághoz benyújtott médiaügyi panaszt, amit már az alapítvány felállása előtt elküldtek a testületnek a fideszes médiatúlsúly miatt.[22] 2019 augusztusára el is készült az a tanulmány, amit az EP megbízásából az alapítványról írt a firenzei székhelyű Médiapluralizmus és Médiaszabadság Központ. Eszerint megállapítható, hogy a KESMA kockázatot jelent a magyar sajtó sokszínűségére, mert aggodalomra ad okot, hogy több száz médiatermék szerkesztése egyetlen, a Fideszhez köthető vezetésű alapítvány kezében van.[23][24]

2019 februárjának végén az alapítvány székhelye Liszkay Gábor balatonföldvári nyaralójából átkerült Budapestre, a Mediaworks székházába, a megszüntetett Népszabadság szerkesztőségi épületébe.[25]

2019. március 22-től Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ igazgatója lett az alapítvány kuratórium elnöke, a kuratóriumba bekerült Hegedűs Zoltán Szabolcs, a felszámolás alá került Új Média és Teletext Szolgáltató Kft. volt ügyvezetője.[26]

Egyértelműen kimutatható volt az is, hogy az alapítványt alkotó médiumok a Fidesz-kormány hirdetéseit elosztó New Land Media Kft.-n keresztül kapták bevételeik legnagyobb részét.[27]

Kovács Zoltán, az Orbán-kormány nemzetközi kommunikációért felelős államtitkára szerint a KESMA azért „nemzetstratégiai jelentőségű”, mert ennek segítségével végre sikerült elérni, hogy „a magyar sajtó közel 50 százaléka a kormány álláspontját közvetítse”.[28]

2020. január 29-én született újabb ítélet annak a feljelentésnek nyomán, amit a Szabad Pécs és a TASZ tett az alapítvány ügyében még 2018-ban az odakerülő médiumok miatt. Ez alapján a Fővárosi Törvényszék szerint a GVH nem megfelelő jogi formában adott engedélyt a KESMA és több kiadó egyesülésére, melyet a GVH, mint „formai hibát” egy napon belül ki is javított, hogy az megfeleljen a hatályos jogszabályoknak.[29]

2020. április 9-én Liszkay Gábor, a KESMA alapítója közleményben tudatta, hogy távozik az alapítvány éléről.[30] Helyére Szabó László, volt washingtoni nagykövet került.[31]

Közben a KESMA egyik lapja, a Dunántúli Napló kihagyta Pécs 2019-ben megválasztott, ellenzéki polgármesterét, Péterffy Attilát egy 2020 júniusi tudósításból, ahol a Katolikus Karitász pécsi központjának átadása volt a téma.[32]

A kuratórium elnökeiSzerkesztés

A tulajdonában álló legismertebb sajtó- és médiatermékekSzerkesztés

Név Típus Terjesztés Korábbi tulajdonos
24 óra napilap regionális (Komárom-Esztergom megye) Mediaworks
888.hu internetes portál online Modern Media Group Zrt. → Habony Árpád
Astronet.hu internetes portál online Mediaworks
Autó-Motor kéthetilap országos Híd Rádió Rt., Axel Springer, majd Mediaworks
Békés Megyei Hírlap napilap regionális (Békés megye) Mediaworks
Bors napilap országos Lapcom → Andy Vajna, majd Mediaworks
Csupasport.hu internetes portál online Mediaworks
Déli Szó ingyenes hetilap regionális (Szeged környéke) Napfénymédia és Marketing Kft.
Délmagyarország napilap regionális (Csongrád megye) Lapcom → Andy Vajna, majd Mediaworks
Dunántúli Napló napilap regionális (Baranya megye) Mediaworks
Dunaújvárosi Hírlap napilap regionális (Fejér megye) Mediaworks
Észak-Magyarország napilap regionális (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) Inform Média Kft. → Heinrich Pecina, majd Mediaworks
Fanny hetilap országos Mediaworks
Fejér Megyei Hírlap napilap regionális (Fejér megye) Mediaworks
Figyelő hetilap országos K4A Lapkiadó Kft. → Schmidt Mária és Ungár Péter
Freemail internetes levelezőrendszer online New Wave Media Group Kft. → Matolcsy Ádám
Gong Rádió rádió regionális (Bács-Kiskun és Csongrád megye) Gong Rádió Kft. → Talentis Group Beruházásszervező Zrt. (többségi

tulajdonrész) → Mészáros Lőrinc családja

Hajdú-Bihari Napló napilap regionális (Hajdú-Bihar megye) Inform Média Kft. → Heinrich Pecina, majd Mediaworks
Heves Megyei Hírlap napilap regionális (Heves megye) Mediaworks
Hír TV televízió országos HírTV Műsorszolgáltató és Hirdetésszervező Zrt. → Nyerges Zsolt
Hírvilág.hu hírgyűjtő oldal országos nem létezett
Karc FM rádió regionális Magyar Idők Kft. → Liszkay Gábor, majd Mediaworks
Kelet-Magyarország napilap regionális (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) Inform Média Kft. → Heinrich Pecina, majd Mediaworks
Kisalföld napilap regionális (Győr-Moson-Sopron megye) Lapcom → Andy Vajna, majd Mediaworks
Köpönyeg.hu internetes portál online New Wave Media Group Kft. → Matolcsy Ádám
Lakáskultúra folyóirat országos Mediaworks
Life.hu internetes portál online New Wave Media Group Kft. → Matolcsy Ádám
Likebalaton.hu internetes portál online Mediaworks
Metropol ingyenes napilap regionális (Budapest) Megapolis Zrt. → Fonyó Károly
Magyar Nemzet napilap országos Magyar Idők Kft. → Liszkay Gábor
Mandiner hetilap országos Mandiner Press Kft. → Tombor András (2019-ig csak online)
Mainap.hu internetes portál országos ismeretlen
Mindmegette.hu internetes portál online Mediaworks
Nemzeti Sport napilap országos Mediaworks
Nógrád Megyei Hírlap napilap regionális (Nógrád megye) Mediaworks
OK.hu internetes kereső online New Wave Media Group Kft. → Matolcsy Ádám
Origo.hu internetes portál online New Wave Media Group Kft. → Matolcsy Ádám
Petőfi Népe napilap regionális (Bács-Kiskun megye) Mediaworks
Retro Rádió rádió országos Hold Reklám Kft.
Ripost napilap országos Ripost Média Kft. → Ómolnár Miklós
She.hu internetes portál online New Wave Media Group Kft. → Matolcsy Ádám
Somogyi Hírlap napilap regionális (Somogy megye) Mediaworks
Szabad Föld hetilap országos Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó Kft. → Puch László, majd Mediaworks
Szegedma.hu internetes portál online Napfénymédia és Marketing Kft.
Szuperinfó reklámújság országos Lapcom → Andy Vajna, majd Mediaworks
Tolnai Népújság napilap regionális (Tolna megye) Mediaworks
Új Néplap napilap regionális (Jász-Nagykun-Szolnok megye) Mediaworks
Vas Népe napilap regionális (Vas megye) Mediaworks
Veszprém Megyei Napló napilap regionális (Veszprém megye) Mediaworks
Videa.hu internetes videomegosztó online New Wave Media Group Kft. → Matolcsy Ádám
Világgazdaság napilap országos Mediaworks
Vitorlázás Magazin folyóirat országos Mediaworks
Zalai Hírlap napilap regionális (Zala megye) Mediaworks

Az alapvetően nem internetes sajtótermékek weblapjai is ide értendők.

A fent bemutatott médiavállalkozásokban, melyek tevékenysége a rádiós és televíziós médiaszolgáltatásra, online tartalomszolgáltatásra és nyomtatott sajtótermékek kiadására terjed ki, és piaci részesedésük 20 százalék alatti, az Alapítvány különböző felajánlások, illetőleg adományok alapján 2018 novemberében tulajdonrészt szerzett. Ennek megfelelően az ezzel kapcsolatos cégbírósági eljárásokat az Alapítvány elindította. A médiavállalkozások jövőbeli működtetésével kapcsolatos feladatok ellátására a Kuratórium dr. Liszkay Gábort kérte fel.

Az Alapítványhoz újabb felajánlások érkeztek, az OPUS PRESS Zrt., Echo Hungaria TV Zrt., New Wave Media Group Kft. és a Magyar Idők Kft. tulajdonosai felajánlották az érintett médiaszolgáltatókat és tulajdonukban lévő médiumokat az Alapítvány számára. Az Alapítvány tulajdonszerzése ezen médiaszolgáltatókban a versenytörvény hatálya alá esik, ezért az érintett cégekkel egyetemben az Alapítvány összefonódás bejelentése tárgyában a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult.

Az Alapítvány az alapító okiratának megfelelően nonprofit módon működik. A tulajdonában álló gazdasági társaságok bevételeit az Alapító Okiratban foglalt célok megvalósítására fordítja.

Korábban tulajdonában álló sajtó- és médiatermékekSzerkesztés

Név Típus Terjesztés Státusz
Echo TV televízió országos megszűnt
Érdi Újság ingyenes hetilap Érd és környéke eladták
Faktor.hu internetes portál online megszűnt
Hello! magazin folyóirat országos megszűnt
Képes Sport hetilap országos újságmelléklet lett
LifeTV televízió országos eladták
Lokál ingyenes napilap nagyvárosok megszűnt
Lokál extra ingyenes hetilap nagyvárosok megszűnt
OzoneTV televízió országos eladták
Part FM rádió regionális eladták
VS.hu internetes portál online megszűnt

MegjegyzésekSzerkesztés

  1. Echo Penisola Kft.; Gong Rádió Kft.; HírTV Zrt.; Hold Reklám Kft.; Hung-Ister Zrt.; K4A Lapkiadó Kft.; Mandiner Press Kft.; Modern Media Group Zrt.; Napfénymédia és Marketing Kft.; Ripost Média Kft.

JegyzetekSzerkesztés

  1. a b c d Civil szervezetek névjegyzéke (magyar nyelven) (HTML). Országos Bírósági Hivatal. (Hozzáférés: 2018. december 6.)
  2. Ágoston Zoltán: A Fidesz már megint valami nagyra készül a médiában, Orbán Viktor ügyvédje is benne lesz. 168 óra, 2018. szeptember 29. (Hozzáférés: 2018. december 8.)
  3. Klág Dávid, Varga Attila: Villámgyorsan felállt a Fidesz Központi Tájékoztatási Hivatala. Index, 2018. november 28. (Hozzáférés: 2018. december 8.)
  4. a b Botos Tamás: Hoppá: Mészáros odaajándékozza a teljes médiaportfolióját a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak. 444.hu, 2018. november 28. (Hozzáférés: 2018. december 8.)
  5. Pető Péter: Itt a gigantikus fideszes médiabirodalom újabb darabja. 24.hu, 2018. szeptember 28. (Hozzáférés: 2018. december 8.)
  6. Épül a fideszes médiabirodalom: újabb médiumokat vett Mészáros Lőrinc. 24.hu, 2018. november 28. (Hozzáférés: 2018. december 8.)
  7. a b A Kormány 229/2018. (XII. 5.) Korm. rendelete a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány által az ECHO HUNGÁRIA TV Televíziózási, Kommunikációs és Szolgáltató zártkörű Részvénytársaság, a Magyar Idők Kiadó Korlátolt Felelősségű Társaság, a New Wave Media Group Kommunikációs és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság, valamint az OPUS RESS Zártkörűen Működő Részvénytársaság megszerzésének nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítéséről. (magyarul) Magyar Közlöny, 192. sz. (2018. dec. 5.) 4. o.
  8. Nemzetstratégiai jelentőségűvé tette a kormány a fideszes médiabirodalmat. hvg.hu, 2018. december 5. (Hozzáférés: 2018. december 8.)
  9. Tóth Dalma: Médiaholding jön létre (magyar nyelven) (HTML). 888.hu. Modern Média Group Zrt., 2018. november 28. (Hozzáférés: 2018. november 28.)
  10. Tíz kiadóvállalat csatlakozott a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz (magyar nyelven) (HTML). Fejér Megyei Hírlap. Mediaworks Hungary Zrt., 2018. november 28. [2018. november 28-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2018. november 28.)
  11. Baksa Roland, Vitéz F. Ibolya: Kiderült, kinek adták sokmilliárdos vagyonukat a NER-oligarchák. 24.hu, 2018. december 5. (Hozzáférés: 2018. december 9.)
  12. Patrick Kingsley: Orban and His Allies Cement Control of Hungary’s News Media. The New York Times, 2018. november 29. (Hozzáférés: 2019. január 3.)
  13. Pál Zsombor: MÚOSZ: alkotmánysértő közérdeknek minősíteni a Fidesz-alapítvány felállását. Kreatív, 2018. december 6. (Hozzáférés: 2018. december 8.)
  14. Mérték: A sajtószabadság lapzártája. Átlátszó, 2018. december 6. (Hozzáférés: 2018. december 8.)
  15. Beperli a médiatanácsot a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány miatt az MSZP. Mandiner, 2018. december 6. (Hozzáférés: 2018. december 8.)
  16. Kovács M. Dávid: Az ellenzék is az Alkotmánybírósághoz fordul a fideszes médiabirodalom miatt. Index, 2018. december 11. (Hozzáférés: 2018. december 13.)
  17. Nem alkotmányellenes a rendelet, ami nemzetstratégiaivá minősítette a KESMA-t Index, 2020. június 25.
  18. Le is mondott a kormányhű médaholding vezetője, miután bevallotta, hogy ellenzéki lapokat olvas (Hvg.hu, 2019-02-04. Hozzáférés: 2019-02-04)
  19. A magyar média 69 százaléka kormánykritikus - mondta a Fidesz Brüsszelben – Index.hu, 2019. február 20.
  20. Bocskor Andrea szerint őt szándékosan értették félreMagyar Nemzet, 2019. február 26.
  21. Mindent beborít a Fidesz-közeli média Mérték, Átlátszó, 2019. április 25.
  22. Az Európai Bizottság közbelépését kérik a Fidesz háromnegyedes médiatúlsúlya ellen Népszava, 2019. április 25.
  23. Csak ártott a KESMA létrehozása Népszava, 2019. augusztus 1.
  24. Az Európai Bizottság szerint "a Kesma kockázatot jelent a magyar sajtó sokszínűségére" 444.hu, 2019. augusztus 4.
  25. A Népszabadság egykori székházába vackolta be magát a fideszes médiaalapítvány – 168 Óra, 2019. március 13.
  26. Megvan a fideszes médiaholding új vezetője – 24.hu, 2019. március 22.
  27. Pár ábra megmutatja, hogy mennyire nem a piacról él a kormányközeli média G7, 2019. június 17.
  28. Varga Judit: Mi vagyunk a keménymag, akik vagányan elmondják Európában, hogy gyerekek, ez hülyeség 444.hu, 2019. július 26.
  29. KESMA-ügy: a GVH már orvosolta is a bíróság kifogását Infostart, 2020. január 29.
  30. KESMA: Liszkay Gábor korszakalkotó szerepet vállalt, elévülhetetlen érdemei vannak Media1, 2020. április 10.
  31. Kinevezték a fideszes médiabirodalom új vezetőjét 24.hu, 2020. április 15.
  32. A fideszes lap kiszerkesztette a pécsi polgármestert a katolikus segélyszervezet központjának átadásáról Szabadpécs.hu, 2020. június 19.
  33. Szánthó Miklós lett a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány elnöke – Origo.hu, 2019. március 22.

További információkSzerkesztés